Hermes-sovellus jakaa kausityöntekijöille luotettavaa tietoa

Juuri käynnistyneellä Hermes-hankkeella on tärkeä tavoite: luoda mobiilisovellus, joka jakaa luotettavaa tietoa kausityöntekijöille suomalaisesta työelämästä. Kausityöntekijät ovat pääosin ulkomaisia työntekijöitä ja Suomessa jo asuvia ulkomaalaistaustaisia.

– Toive on, että mahdollisimman moni maa- ja metsätiloille töihin tuleva kausityöntekijä lataa sovelluksen kännykkäänsä. Ja vaikka jo ennen Suomeen tuloa. Monille on lähtömaassa annettu väärää tietoa työmääristä tai palkkojen suuruudesta, kertoo hankkeen projektikoordinaattori Henri von Adlerkrone.

Mobiilisovellus on ilmainen. Se on suunnattu ulkomaisille ja ulkomaalaistaustaisille kausityöntekijöille. Samansisältöistä tietoa on tarjolla viidellä kielellä: suomeksi, ruotsiksi, venäjäksi, ukrainaksi ja englanniksi.

– Kännykkäsovellus on avuksi myös maa- ja metsätalouden työnantajille. On tärkeää, että luotettavaa tietoa velvollisuuksista ja oikeuksista on myös työnantajille saatavana, toteaa von Adlerkrone.

Maa- ja metsätiloilla on ollut ongelmia, jotka ovat koskeneet kausityöntekijöiden palkka-asioita, työoloja ja asuinoloja. Alojen työnantajille kausityövoiman saatavuus on kuitenkin elinehto.

Hermes-hankkeen pilottivaihe (2022) koskee maaseutuelinkeinoja (esimerkiksi marja- ja eläintilat) sekä metsä-, puutarha- ja taimitarha-aloja. Tulevina vuosina hanketta on tarkoitus laajentaa koskemaan uusia toimialoja.

Hermes-hankkeella on TYÖ2030-ohjelma rahoitus. Teollisuusliitto hallinnoi hanketta. Mukana ovat myös Maaseudun työnantajaliitto, Yksityismetsätalouden työnantajat ry, Metsähallitus ja Siirtolaisuusinstituutti.