Teollisuusliitto vaatii hallitukselta toimia polttoaineen hinnan nousun kompensoimiseksi palkansaajille

Polttoaineen poikkeuksellisen nopea ja voimakas hinnannousu on kompensoitava niille palkansaajille, joiden on välttämätöntä käyttää omaa autoa työmatkaliikenteessä. Teollisuusliitto esittää ratkaisuksi matkakuluvähennyksen korottamista, ja vaatii asiassa hallitukselta päätöksiä kevään kehysriihestä.

– Nopein ja vaikuttavin ratkaisu palkansaajien kasvaviin polttoainekuluihin on korottaa matkakuluvähennystä, joka sisältää myös oman auton käytön mukaisen vähennyksen. Tähän tarvitaan ratkaisuja jo kevään kehysriihestä, ja ratkaisut on saatava voimaan välittömästi.

– Polttoaineen hinta on pian kynnys työssäkäynnille, eivätkä nykyiset vähennykset kompensoi työmatkakuluja kasvaneista polttoainekuluista johtuen enää riittävästi, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Riku Aallon mukaan verotukselliset tukitoimet on kohdistettava palkansaajille. Teollisuusliitto ei pidä yleistä polttoaineveron alennusta järkevänä tapana ratkaista polttoaineen hinnan nousun aiheuttamia ongelmia.

– Polttoaineveron laskeminen vaikuttavalla tavalla on äärimmäisen kallis toimi, joka väistämättä johtaisi joko veronkiristyksiin muualla tai menoleikkauksiin sosiaaliturvaan. Tämä ei vaikuta järkevältä. Polttoaineveron laskemisen sijaan ratkaisuja on haettava matkakuluvähennyksestä. Näin rahat saadaan takaisin pieni- ja keskituloisten palkansaajien taskuihin, Aalto linjaa.

Teollisuusliitto on tutkinut työssäkäyvien jäsentensä kodin ja työpaikan välistä työmatkaliikennettä vuoden 2020 jäsenpaneelille tehdyllä kyselyllä. Työmatkakyselyyn vastasi kaikkiaan 2 500 Teollisuusliiton jäsentä. Jäsenpaneelin tulosten perusteella ylivoimaisesti suurin osa Teollisuusliiton jäsenistä, 62 prosenttia, kulkee työmatkat säännöllisesti omalla autollaan. Jäsenistä jopa 81 prosenttia käyttää omaa autoa ainakin satunnaisesti työmatkoihinsa. Teollisuusliitossa on yli 200 000 jäsentä.

– Tehtaat ja teolliset laitokset sijaitsevat keskusten ja asuintaajamien ulkopuolella. Teollisuuden työntekijöillä ei usein ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää omaa autoa työmatkoihin. Tämä on kylmä fakta, joka ei muuksi muutu, ellemme sitten ryhdy sijoittamaan metallipajoja, sahoja ja kemiallisia laitoksia keskustan kuppiloiden ja kahviloiden viereen, Aalto jatkaa.

– Polttoaineiden hinnannousu näkyy omaa autoa työmatkoihin käyttävien lompakossa suoraan. Heillä, jotka voivat käyttää työmatkoihin julkista liikennettä, ei vastaavaa painetta onneksi ole, Aalto toteaa.

Teollisuusliiton Aallon mukaan palkansaajien huolet polttoaineen hinnan noususta on syytä ottaa hallituksessa vakavasti.

– Polttoaineen hinnan noususta ei pidä tehdä ilmasto tai autoilijat vastakkainasettelua. SSAB:n terästehtaiden on mahdotonta valmistaa fossiilitonta terästä tulevaisuudessa, jos yhtiön työntekijöillä ei ole varaa työmatkoihinsa.

– Polttoaineen hinta on palkansaajan kukkarolla näkyvä ongelma, joka vaatii ratkaisuja. Kasvaneet kustannukset eivät saa vaikuttaa palkansaajien mahdollisuuteen tehdä työtään. Siksi Matkakuluvähennyksen korottaminen on nyt välttämätöntä, Aalto päättää.

Lisätietoja:

Timo Nevaranta