Teollisuusliiton hallituksen terveiset UPM:n yhtiökokoukseen: ”Me emme jätä Paperiliittoa yksin”

UPM:n johdon on luovuttava työehtojen heikennyksistä ja työnantajan määräysvallan kasvattamisesta. Paperiliiton vaatimukset ovat täysin linjassa sen kanssa, mitä toimialan muut yritykset ovat jo kuukausia sitten sopineet. UPM:n vaatimusten kohtuuttomuutta kuvastaa hyvin myös se, että lähes koko yksityinen sektori on sopinut kuluvalla työmarkkinakierroksella työehdoista ilman lakkoja. Vain UPM:ssä työt seisovat.

UPM:n johto tekee itsepäisyydellään karhunpalveluksen yrityskohtaisesta työehtosopimisesta haaveilevalle elinkeinoelämälle. Vuosien lobbaustyö ja mielikuvien rakentaminen on mennyt viikoissa romukoppaan, kun palkansaajien huolista on UPM:n toiminnan myötä tullut totisinta totta. Luottamus yrityskohtaiseen sopimiseen on pitkittyneen työtaistelun ja UPM:n kohtuuttomien vaatimusten myötä heikentynyt. Luottamuksen palautuminen vie aikaa ja vaatii tekoja.

Teollisuusliitto ei ole sivustaseuraaja UPM:n ja Paperiliiton välisessä riidassa. Teollisuusliiton hallitus on tänään päättänyt ottaa Teollisuusliiton vastattavaksi Paperiliiton jäsenilleen maksamia lakkokorvauksia yhteensä 2,2 miljoonan euron edestä. Päätöksellään Teollisuusliitto osaltaan varmistaa sen, että Paperiliitolla on mahdollisuus jatkaa työtaistelua UPM:ssä niin pitkään, kuin tarve vaatii. Me emme jätä Paperiliittoa yksin. Nämä terveiset Teollisuusliiton hallitus lähettää UPM:n yhtiökokoukselle, joka pidetään tiistaina 29.3.2022.