Teollisuusliitto on jälleen mukana tekemässä Taimitekoja

Liitto on tänäkin vuonna mukana tekemässä Taimitekoja yhdessä SAK:n ja seitsemän muun ammattiliiton kanssa. Taimiteko toiminnalla kompensoidaan CO2-päästöjä istuttamalla taimia ja työllistetään samalla nuoria.

Kesällä 2022 Taimiteko-toiminnan myötä istutetaan kokonaisuudessaan yli 210 000 taimea, eli yli 105 hehtaaria uutta metsää. Niistä Kuortaneen Tausnevalla sijaitsevaan SAK-metsään istutetaan 9 400 taimea, eli noin 4,7 hehtaaria uutta metsää.

SAK-metsän maa-alueen omistaa Suomen 4H-liitto, jolla on metsästä hoitovastuu. Taimiteossa käytetään kotimaisia Fin Forelian männyn ja kuusen taimia.

Mikä Taimiteko?

• Taimiteko-toiminnan kautta Suomeen istutetaan uutta hiilinielua ja nuoret saavat työkokemusta taimien istuttajina.
  • Hiilinieluja lisätään istuttamalla taimia alueille, jotka eivät ole olleet enää vuosikymmeniin aktiivisen metsä- tai maatalouden piirissä.
  • Yksityiset ihmiset, yritykset ja yhteisöt voivat osallistua Taimitekoon ja kompensoida hiilijalanjälkeään.
  • Taimiteon tavoitteena on istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää eli 20 miljoonaa puuta vuoteen 2030 mennessä.
  • Taimiteko on Suomen 4H-liiton toimintaa, jota toteutetaan yhteistyössä paikallisten 4H-yhdistysten ja kumppaneiden sekä lahjoittajien kanssa.

Lue lisää: www.taimiteko.fi