Riku Aalto: Petteri Orpon työmarkkinapuheista ei saa mitään tolkkua

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto moittii Kokoomuksen Petteri Orpon puheita ansiosidonnaisen työttömyysturvan keston leikkaamisesta Ylen Ykkösaamussa. Aallon mukaan puheet työttömyysturvan keston leikkaamisesta heikentävät palkansaajien luottamusta tilanteessa, jossa hinnat nousevat ja talouden yllä on epävarmuustekijöitä.

– Työttömyysturvan leikkaukset ovat myrkkyä luottamukselle. Pieni- ja keskituloiset palkansaajaperheet elävät hintojen nousun myötä nyt poikkeuksellisessa epävarmuudessa. Tätä epävarmuutta ei pidä ruokkia puheilla työttömyysturvan leikkaamisesta, Aalto sanoo.

Teollisuusliitto on huolissaan myös Petteri Orpon Ylen Ykkösaamussa esittämistä työmarkkinanäkemyksistä. Lähetyksessä Orpo lupasi, ettei Kokoomus pääministeripuolueena heikennä tai poista työehtosopimusten yleissitovuutta. Aallon mukaan tätä lupausta seuranneesta puheesta ei kuitenkaan saanut mitään tolkkua.

– Ensin Petteri Orpo lupasi, ettei yleissitovuuteen kajota. Kaikki tätä seurannut puhe kuitenkin ennakoi juuri päinvastaista. Yksilöllinen asioiden sopiminen ohi työehtosopimusten tarkoittaa työehtosopimusten sitovuuden romuttamista.

– Kokoomuksen Petteri Orpon työmarkkinapuheet muistuttavat nyt kovasti Keskustan Juha Sipilän puheita vuoden 2015 eduskuntavaalien alla. Ympäripyöreillä puheilla yritetään vaalien alla häivyttää sitä, mitä hallituksessa aiotaan tehdä. Tämä ei Teollisuusliitolle käy. Palkansaajien asioita ei hoideta sammutetuin lyhdyin, Aalto jatkaa.

Teollisuusliitto vaatii kaikilta puolueilta eduskuntavaalien alla selkeitä vastauksia työmarkkinoihin ja muihin palkansaajille tärkeisiin edunvalvonnallisiin kysymyksiin liittyen. Aallon mukaan tiukka edonvalvonnallinen kanta johtuu juuri vaalikauden 2015– 2019 virheistä.

– Tuolloin vastoin vaalien aikaan sanottua Sipilän hallitus ajoi pakkolakipakettia, joka myöhemmin survottiin kiky-sopimuksen muodossa palkansaajien kurkusta alas. Tällainen ei enää käy.

– Petteri Orpon on yksiselitteisesti kerrottava ennen vaalipäivää, mitä työelämän lakeja hän aikoo muuttaa ja millä tavalla. Muuten riskinä on palkansaajien ansioiden leikkaaminen poliitikkojen toimesta, Aalto päättää.

puheenjohtaja Riku Aalto