Turja Lehtonen Teollisuusliiton valtuustossa: Puheet työttömyysturvan leikkaamisesta vastuuttomia

Alla tiivistelmä varapuheenjohtaja Turja Lehtosen ajankohtaiskatsauksesta Teollisuusliiton valtuustolle 28.11.2022.

Työmarkkinatilanne

Työehtosopimusneuvottelut etenevät tahmeasti. Työnantajapuolen koordinaatio ei ole koskaan ollut näin vahvaa. Palkansaajien on siksi syytä pohtia keskinäisen koordinaation vahvistamista vastareaktiona työnantajan toimille.

Kesällä syntynyt kuntapuolen ratkaisu, jossa teollisuuden neuvottelemat palkankorotukset on useaksi vuodeksi kytketty kuntapuoleen, vaikeuttaa Teollisuusliiton neuvotteluasemaa. Kaupan liiton ilmoituksen myötä Teollisuusliitto neuvottelee palkankorotukset varovaisesti arvioiden miljoonalle palkansaajalle Suomessa.

Sopimusneuvotteluissa hämmennystä aiheuttaa nyt erityisesti työnantajapuolen ailahtelu talouden mittareissa, jotka aiemmin olivat kuin kiveen hakattuja. Kun palkat muissa maissa nousevat, yhtäkkiä kilpailijamaiden palkkaratkaisuja ei enää ole syytä tuijottaa. Inflaatiokehityksellä, kilpailukyvyllä tai kannattavuudella ei ole enää mitään merkitystä. Tällä kierroksella työnantajat tuijottavat tiukasta vain sitä, mitä mahdollinen sopimus tarkoittaa koko Suomen palkkatasolle.

Tällainen lähtökohta neuvotteluihin on hyvin ongelmallinen. Työnantajan moottorina neuvotteluissa on vain ja ainoastaan muihin pöytiin vilkuilu. Siksi on syytä jälleen kerran toistaa Teollisuusliiton lähtökohdat. Me neuvottelemme teollisuuteen eli Teollisuusliiton jäsenille sopimukset. Meillä ei ole tarvetta mestaroida kenenkään muun pöydässä. Emme ole sitä tehneet, emmekä tee jatkossakaan. Jos joku muu hyötyy ratkaisustamme, se ei kuulu meille.

Työmarkkinatilanteen lisäksi haluan tuoda esiin huoleni työnantajien nykyisestä suhtautumisesta ay-koulutukseen. Työpaikoilla on nähtävissä, että osalla työnantajista on entistä nihkeämpi suhtautuminen siihen, että luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut haluavat kouluttaa itseään pärjäämään paremmin tehtävissään. Joillain työnantajilla on selvästi halua vähentää koulutusta ja rajoittaa koulutuksiin osallistumista. Kehityskulkuna tämä on erittäin huolestuttava, jos mietitään paikallista sopimista. Hyvin koulutettu edunvalvoja on koko työpaikan etu. Työpaikoilla tehtävät sopimukset ovat laadultaan ja sisällöltään parempia, jos osapuolet ymmärtävät työelämän pelisääntöjä.

Yhteiskunta ja eduskuntavaalit

Eduskuntavaalien läheisyys näkyy jälleen kerran siinä, että eräillä poliitikoilla ja
puolueilla on halua ja tarvetta olla myös työmarkkinoiden asiantuntijoita. Vaalien
lähestyessä palkkasaajien ystävinä pyrkivät olemaan kaikki puolueet. Tähän lankaan palkansaajan ei ole syytä langeta. Sen sijaan nyt on syytä tuoda esille rehellisesti, ketkä ajavat palkansaajan neuvotteluasemaan heikennyksiä ja työttömyysturvan leikkauksia. Samalla on syytä muistuttaa menneistä toimista – pakkolakipaketeista ja kikystä.

Jokin aika sitten esimerkiksi Kokoomus otti puheenjohtajansa johdolla kantaa
ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Jälleen kerran Petteri Orpo esitti työttömyysturvan keston leikkaamista. Tässä tilanteessa, jossa palkansaajien näkymät ovat usvan peitossa ja huoli tulevaisuudesta monilla kova, puheet työttömyysturvan leikkaamisesta ovat vastuuttomia ja osoittavat vain sen, kuinka kovaa ja tylyä politiikkaa Kokoomus valtaan päästessään haluaa tehdä.

SAK:n valtuustossa puolueiden puheenjohtajien työemäaiheisessa tentissä puheenjohtaja Orpoa sijaistanut Kai Mykkänen jatkoi Kokoomuksen linjan esiintuomista. Hän kertoi, että Kokoomus leikkaisi sosiaaliturvasta satoja miljoonia euroja. Samaan aikaan Kokoomuksen kanta työehtosopimusten sitovuuteen on häilyvä. Puolue flirttailee puheissaan sitovuuden romuttamisella. Yksilöllinen sopiminen halutaan mahdollisimman laajaksi. Ilmassa on jälleen uuden kikyn makua.

Kysynkin tässä ja nyt. Haluaako Kokoomus jälleen kerran ajaa Suomen työmarkkinat kaaokseen ja johdattaa maamme vastakkainasettelun aikaan? Mikäli näin on, emme ammattiyhdistysliikkeenä aio jäädä sivustakatsojan rooliin. Kyse on jäsenistön edunvalvonnasta.

Ensi kevään eduskuntavaalien merkitystä ei voi liioitella. EK on käymässä todella suurin panoksin vaaleihin, jotta se saisi itselleen mieleisen hallituspohjan. Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta Etelärannan haaveet kokevat kolahduksen.

Turja Lehtonen