Turja Lehtonen Lahdessa: Palkansaajajärjestöt ovat valmiita toimimaan jäsentensä edunvalvonnan puolesta

Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen piti vappupuheensa tänään Lahdessa.

Olemme viettämässä työn juhlaa, vappua. Vietämme sitä tilanteessa, jota leimaavat monet haasteet ja epävarmuustekijät. Edelleen jatkuva venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan jatkuu ja loppua ei ole näkyvissä. Ukrainalaisten asia on myös meidän asiamme ja se tarvitsee kaiken mahdollisen tuen länsivaltioilta. Myös kansainvälinen ja kotimainen taloustilanne aiheuttaa päänvaivaa. Inflaatio jyllää edelleen korkealla tasolla ja monilla perheillä on todellinen huoli siitä, miten rahat riittävät elämiseen. On syytä muistaa, että esimerkiksi sähkön hinnan kanssa on monella kansalaisella ollut vaikeuksia maksaessaan kohtuuttoman korkeita sähkölaskuja.

Maassamme käytiin huhtikuun alussa eduskuntavaalit. Vaalien tuloksen perusteella eduskunta siirtyi piirun verran oikealle. Tällä hetkellä emme vielä tiedä, minkälainen on tuleva hallituksen kokoonpano. Merkkejä siitä kuitenkin on jo nähtävissä eli kokoomus Petteri Orpon johdolla on rakentamassa Suomeen oikeistohallitusta.

Yleensä vappupuheissa ruoditaan hallituksen toimia. En tee tässä suhteessa poikkeusta. Sanna Marinin hallitus, joka siis tällä hetkellä on toimitusministeristö on toiminut erittäin haastavassa tilanteessa. Perustellusti voi sanoa, että hallituksen toimikautta on leimannut jatkuvat kriisit pandemiasta Ukrainan sotaan ja energiakriisiin. Hallituksella on myös ollut vaikeutensa ja se on useamman kerran vaarassa ollut kaatuakin, kiitos erityisesti yhden puolueen, eli Keskustan jatkuvan sooloiluun. Välittömästi vaalien jälkeen Keskusta ilmoittikin haluavansa oppositioon. En pidä tätä vastuunkantona, vaan vastuun pakoiluna.

Marinin hallitus on saanut paljon aikaan. Se toteutti esimerkiksi sosiaali- ja terveysuudistuksen sekä oppivelvollisuuden pidentämisen. Lisäksi hallitus sai aikaan toisen asteen opintojen maksuttomuuden, joka osaltaan on lisännyt opintojen tasa-arvoisuutta. Marinin hallitus teki paljon töitä myös työllisyysasteen nostamisen eteen. Maassamme onkin 100 000 työllistä enemmän kuin hallituskauden alussa.

Hyvät kuulijat!

Edellä mainituista onnistumisista huolimatta eduskuntavaaleissa äänestäneiden enemmistö halusi, että Suomessa tehdään jatkossa erilaista politiikkaa. Olen varma, että tuo toive toteutuu. Maassamme tullaan hyvin suurella todennäköisyydellä tekemään eriarvoistavaa ja kylmää politiikkaa. Julkisuudessa olleet Kokoomuksen vaatimukset kuuden miljardin euron leikkauksista antaa karua esimakua siitä, mitä tuleman pitää. Kokoomukselle ei kelpaa myöskään veropohjan leventäminen, vaan verojen keventäminen nousee esiin joka käänteessä. Samalla jätetään mainitsematta, mitä tämä tarkoittaa yhteiskunnan palvelujen ja toimintojen näkökulmasta.

Vaalien alla puhuttiin paljon julkisesta taloudesta. Julkisen talouden tasapainottaminen oli myös kokoomuksen tärkein vaaliteema. Pitkällä aikavälillä on selvää, ettemme voi elää yli varojemme. On silti hyvä ymmärtää, että se mistä leikataan, on aina arvovalinta. Meille on tärkeintä, etteivät leikkaukset kohdistu epäoikeudenmukaisesti. Se on erityisen tärkeää juuri nyt, kun inflaatio ja energiakriisi ovat romahduttaneet palkansaajien ostovoimaa historiallisen nopeasti.

Kokoomuksen ja elinkeinoelämän työnantajajärjestöjen pitkäaikaisena tavoitteena on ollut toteuttaa työmarkkinoilla rakenteellisia uudistuksia. Lista näistä on pitkä, joskaan ei yllätyksellinen. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoon ja määrään halutaan leikkauksia. Samoin yleissitovat työehtosopimukset ovat jäälleen tulilinjalle. Jatkuva toisto siitä, kuinka paikallista sopimista tulee lisätä, jatkuu edelleen. Tässä vain muutamia esimerkkejä oikeiston päiväunista. Juha Sipilän hallitus yritti ja osin onnistuikin nakertamaan työmarkkinoita. Nyt neljän vuoden aikana porvareilla on ollut hyvää aikaa tavoitteita terävöittää. Mikäli oikeistohallitus maahamme muodostetaan, liuta työelämäpakettiin kuuluvista esityksistä kaivetaan pöytälaatikoista nopeasti esiin ja saamme sekuntikellolla alkaa mittamaan aikaa, kuinka kauan menee, että niistä aletaan tekemään esityksiä maan hallituksen johdolla.

Vaaleissa menestyneellä Perussuomalaisilla on tulevalla hallituskaudella tuhannen taalan paikka näyttää ovatko he aidosti suomalaisen työntekijän asialla vai oliko kyseessä pelkkiä ”juhlapuheita”. Me palkansaajaliikkeessä olemme kuunnelleet herkällä korvalla vaalikentillä pidettyjä puheita ja annettuja lupauksia. Nyt on niiden lunastamisen aika.

Hyvät kuulijat

Toivon todellakin malttia poliitikoilta keskittyä oman tontin hoitamiseen sen sijaan, että tulevat kovasti päsmäröimään työmarkkinaosapuolten asioita. Mikäli tällaista malttia ei löydy, jälki voi olla rumaa ja sen seurauksia paikataan pitkään. Kuten vanha sanonta kuuluu. Pulinat pois. Tämä pätee myös eduskuntavaalien tulokseen. Seuraavat neljä vuotta tulevat todennäköisesti olemaan suomalaisessa työmarkkinakentässä erinäköistä kuin mennyt neljä vuotta. En halua pelotella, mutta totean, että palkansaajajärjestöt ovat valmiita toimimaan jäsentensä edunvalvonnan puolesta, oli maan hallituksen koostumus mikä tahansa. Toivon seuraavalta pääministeriltä malttia ja yhteistyökykyä, jotta Sipilän pääministerikauden virheiltä vältyttäisiin.

Julkisuudessa on ollut vähintäänkin huhuja siitä, miten leikkaussakset kulkevat kohti toista-astetta eli ammatillista koulutusta tilanteessa, jossa maassamme on huutava pula osaavista työntekijöistä. Kiersin kuluvan kevään aikana kymmenillä työpaikoilla. Työnantajien suurin murhe oli osaavan työvoiman puute. Mitä on tekemässä Orpo? Todennäköisesti leikkaa sieltä, missä juuri nyt suurin potentiaalinen osaajien kysyntä ja työllistymisen mahdollisuudet lähes 100%.  Oletteko Petteri Orpo ajan tasalla, kysyn minä?  Jos te todennäköisesti tuleva pääministeri ette usko minua, kysykää teidän kampanjoiden maksajilta Etelärannasta. Huoli tuolla suunnalla on sama, kuin minulla.

Arvoisat kuulijat

Minulla ei ole tarvetta uhota tai ennustaa mitä tuleva hallitus tuo tullessaan. Se on selvää, että meidän ay-liikkeessä tulee olla valmiina ensisijaisesti neuvottelemaan ja myös tarvittaessa varauduttava menemään toreille kertomaan näkemyksemme. Toivon, ettei Orpo todennäköisenä pääministerinä tee samoja virheitä, kuin Sipilä. Esimerkiksi surullisen kuuluisa KIKY-sopimus olisi ollut koko lailla erilainen, jos Sipilä olisi pysynyt niissä lupauksissaan, joita hän hoki mm. SAK:n hallituksessa. Uskallan myös kyseenalaistaa, oliko Marinin hallitus jotenkin erityisen palkansaajamyönteinen? Minusta ei ollut. Oliko se parempi kuin kolmen SSS:n hallitus? Vastaus on ehdottomasti kyllä.

Hyvät toverit!

Näillä ajatuksilla haluan toivottaa kaikille hyvää kevättä ja kesän odotusta.