Uusi opas tukee työpaikkoja muutosneuvotteluissa

Teollisuusliiton, Ammattiliitto Pron ja YTN:n lakipalvelut ovat julkaisseet uuden Fudut vai? -muutosneuvotteluoppaan, joka sisältää käytännön ohjeita muutosneuvotteluja varten. Oppaasta hyötyvät kaikki jäsenet, mutta erityisesti luottamushenkilöt.

Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm kertoo yhteistoimintalain olevan yksi tärkeimmistä työlaista. Laki ohjaa yhteistoimintaa ja muutosneuvotteluita sekä tukee laajasti työhyvinvointia työpaikalla.

– Lailla on poikkeuksellisen paljon merkitystä luottamushenkilöiden ja eri henkilöstöryhmien kannalta. Työehtosopimukset vaihtuvat 1–2 vuoden välein, mutta uusi yhteistoimintalaki tuli voimaan vuoden 2022 alusta, ja on todennäköisesti voimassa seuraavat 10–15 vuotta.

Muutosneuvotteluja käydään ja yhteistoimintalakia sovelletaan yrityksessä ja yhteisössä, jonka työsuhteessa olevien työntekijöiden määrä on säännöllisesti vähintään 20.

Hyvässä liittoyhteistyössä tehty opas on laadittu erityisesti niitä tilanteita silmällä pitäen, joissa työn-antajan harkitsemilla toimenpiteillä voi olla henkilöstövaikutuksia, Stenholm jatkaa.

– Toimiva vuoropuhelu vähentää muutosneuvotteluiden jännitettä ja epätietoisuutta yrityksen tilasta, Pron juristi Mira Strömmer kertoo.

Oppaan tekoon ovat osallistuneet Teollisuusliitosta juristi Susanna Holmberg, Ammattiliitto Prosta lakiasiainpäällikkö, VT Patrik Stenholm ja juristi Mira Strömmer sekä YTN:n Insinööriliitosta juristi Eeva Salmi.

Oppaan ruotsin- ja englanninkieliset versiot valmistuvat ennen juhannusta.