Teollisuusliiton Riku Aalto tyrmää puheet lakko-oikeuden rajoittamisesta: ”Lakko-oikeus on osa työntekijöiden sananvapautta”

Julkisuudessa esillä olleiden tietojen mukaan hallitusohjelmaneuvotteluissa on pohdittu työntekijöiden perusoikeuksiin kuuluvan lakko-oikeuden rajoittamista. Samaan aikaan monet työntekijöille tärkeät palvelut ja etuudet ovat leikkausuhan alla, kun Säätytalon puolueet haluavat sopeuttaa julkista taloutta menoleikkauksin.

– Yhdistelmä, jossa työntekijöille tärkeitä etuuksia, palveluita ja oikeuksia heikennetään samalla, kun lakko-oikeutta rajoitetaan, on huolestuttava, jopa häiritsevä. Ulkoapäin tämä näyttäisi siltä, ettei hallituksen ikäviä päätöksiä haluta kritisoitavan. Lakko-oikeus on osa työntekijöiden sananvapautta, eikä sitä pidä rajoittaa missään muodossa, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kommentoi Säätytalolta kantautuneita huhuja.

Elinkeinoelämän järjestöt ovat vaatineet hallitusneuvottelijoilta muun muassa poliittisten lakkojen kieltämistä, tukilakkojen rajoittamista ja lakkosanktioiden tuntuvaa korotusta.

– Näen tässä väylän aukeavan työntekijöiden pelottelulle työpaikoilla. Suurin osa esimerkiksi laittomista lakoista on surulakkoja, joiden tarkoituksena on osoittaa tukea ja myötätuntoa irtisanotuille kollegoille yt-neuvotteluiden päättymisen jälkeen. Kenen mielestä tämä on aidosti ongelma, Aalto kysyy.

Esillä on ollut myös ajatus työntekijöiden henkilökohtaisesta korvausvelvollisuudesta laittomaksi tulkitun lakon yhteydessä. Aalto pitää henkilökohtaisen vastuun ajatusta hyvin kyseenalaisena.

– Harvalla duunarilla riittää juridinen asiantuntemus tulkitsemaan lakipykäliä siitä, koska jokin toimi on työrauhavelvoitteen vastainen, Aalto huomauttaa.

Aallon mukaan palkansaajaliike haluaa tehdä rakentavaa yhteistyötä tulevan hallituksen kanssa tarpeellisten uudistusten aikaansaamiseksi ja suomalaisen työelämän parantamiseksi. Yhteistyö kuitenkin edellyttää hallitukselta vastaantuloa sekä kykyä ja halua kuunnella myös työntekijäpuolen ääntä.

– Hallituksenmuodostaja Petteri Orpolla on nyt tuhannen taalan paikka osoittaa, että oikeistohallitus on itsenäinen toimija suhteessa elinkeinoelämän etujärjestöihin. Ammattiyhdistysliikkeen toimintaedellytysten ja työntekijöiden lakko-oikeuden turvaaminen osoittaisivat tällaista itsenäisyyttä Orpolta ja hänen tulevalta hallitukseltaan, Aalto päättää.

Lisätietoja:

Riku Aalto