Teollisuusliiton kommentit paikallisen sopimisen laajentamisesta: ”Kyse on työmarkkinoiden taksiuudistuksesta”

Työ- ja elinkeinoministeriö on tänään lähettänyt Petteri Orpon hallituksen valmisteleman paikallisen sopimisen uudistuksen lausuntokierrokselle. Teollisuusliitto vastustaa uudistusta väittäen sen johtavan yleissitovuuden romuttumiseen ja heikkojen paikallisten sopimusten läpimurtoon suomalaisilla työmarkkinoilla. Teollisuusliiton puolesta asiaa kommentoi liiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen.

– Teollisuusliitto näkee merkittäviä riskejä uudistuksessa. Erityisesti teknologiateollisuuden toimialaa uhkaa vääristynyt kilpailuasetelma, kun palkkauksesta ja työajoista voidaan sopia työehtosopimuksen lähtötasoa heikommin. Tässä kilpailussa rehelliset suomalaiset yrittäjät häviävät, kun hämärätoimijat voivat polkea työehtoja lainsuojissa.

– Teollisuusliitto on tähän asti ollut paikallisen sopimisen edelläkävijä Suomessa, mutta pian se voi olla historiaa. Teknologiateollisuuden työehtosopimuksen paikallisesti sovittavat asiat on rakennettu luottamuksen maailmaan, jota ei valitettavasti enää ole olemassa. Siksi pohdimme vakavasti niistä peruuttamista osana seuraavaa työmarkkinakierrosta.

– Petteri Orpon hallitus on tehnyt itsestään työmarkkinaosapuolen. Paikallisen sopimisen uudistuksessa on kyse työmarkkinoiden omasta taksiuudistuksesta. Se on valmisteltu hutiloidusti ja voimakkaan ideologisista lähtökohdista. Anne Berner tuhosi taksit, Arto Satonen tuhoaa työmarkkinat, Turja Lehtonen sanoo.

• varapuheenjohtaja Turja Lehtonen, 0400 535 616