Teollisuusliiton Riku Aalto lakko-oikeuden rajoituksista: Elinkeinoelämä on hallituksen erityissuojeluksessa

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on tänään saanut valmiiksi mietintönsä liittyen lakko-oikeuden rajoittamiseen. Mietinnön myötä työntekijöiden lakko-oikeutta rajoitetaan monella eri tavalla, mikäli eduskunta myöhemmin äänestää mietinnön puolesta. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kritisoi mietintöä ja muistuttaa, että kansainvälinen työjärjestö ILO on juuri lähestynyt Suomen hallitusta esittäen huolensa lakko-oikeuden rajoituksiin liittyen.

– Jos hallitusta ja hallituspuolueiden edustajia kiinnostaisi Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet, ILO:n kirjelmä olisi aiheuttanut vähintään aikalisän ottamisen lakko-oikeuden rajoittamiseen liittyen. Mietinnön myötä on selvää, ettei edes kansainvälisen työjärjestön yhteydenotto hidasta pyrkimyksiä heikentää työntekijöiden oikeuksia Suomessa.

– Lakko-oikeuden rajoittaminen mietinnössä esitetyllä tavalla heikentää pysyvästi työntekijöiden mahdollisuuksia parantaa työehtojaan ja palkkaustaan. Muutosten myötä työntekijöiden on myös entistä vaikeampi puolustaa etujaan ja vastustaa työnantajan yksipuolista sanelua, sanoo Riku Aalto.

Teollisuusliiton Aalto uskoo, että poliittisen lakko-oikeuden rajaamista hyödynnetään lainsäädännön kautta toteutettavien työehtojen heikennysten läpiajamiseksi. Aallon mukaan poliitikot ovat nyt voimalla astumassa päättämään työehdoista.

– Tätäkin hallituskautta on jäljellä vielä kolme vuotta. Poliittisen lakko-oikeuden rajaamisen myötä hallituksella on vapaat kädet esimerkiksi pidentää työaikaa tai leikata palkkaa. Tällaisia esityksiä voidaan helposti tuoda valmisteluun myös hallitusohjelman ohi, Aalto sanoo.

Lakko-oikeuden rajoitukset kohdistuvat yksipuolisesti vain työntekijäpuoleen. Työnantajille koituvia seuraamuksia työehtosopimusten rikkomisesta ei kiristetä vastaavalla tavalla kuin työntekijäpuolen seuraamuksia laittomista työtaisteluista.

– Lakimuutokset osoittavat elinkeinoelämän olevan hallituksen erityissuojeluksessa. Mitä tahansa elinkeinoelämä pyytää, sen hallitus mukisematta toteuttaa. Näin yksipuolista lainsäädäntöä ei ole koskaan ennen toteutettu Suomessa

– Lakko-oikeuden rajoituksiin liittyvä lainsäädäntöprosessi on ollut yhtä arvotonta näytelmää, jossa poliittinen kiire ja ideologia ovat jyränneet alleen työntekijöiden perusoikeudet ja asianmukaisen lainvalmistelun, Aalto päättää.

• puheenjohtaja Riku Aalto, 0400 711 072