Työryhmä: Metsäalan ammatillista koulutusta ja valmistuvan työvoiman tarvetta tulee pitää esillä

Metsäalalla riittää töitä tulevaisuudessa ja työvoimaa tarvitaan, mutta Metsäalan perustutkinnon kehittämistyöryhmän mukaan korjausliikkeitä on tehtävä niin koulutukseen, opiskelijavalintaprosesseihin, koulutuksen sisältöihin kuin alan työnantajien toimintaan. Osaavan työvoiman tarvetta, jopa pulaa, alalla on metsäkoneenkuljettajista, puutavara-autonkuljettajista ja metsureista. Metsäalan ammatillisen koulutuksen tilannetta on erityisen tärkeää pitää esillä.

Metsäalan perustutkinnon kehittämistyöryhmä 2022–2024 tarkasteli metsäalan perustutkinnon tuottamaa laadullista ja määrällistä tuloksellisuutta sekä voimassa olevien tutkinnon perusteiden työelämävastaavuutta ja havaittuja uudistustarpeita. Metsäalan ammatillisesta koulutuksesta tulee valmistua oikeita määriä alalla tarvittavia ammattilaisia ja valmistuneiden ammattitaidon tulee vastaa työelämän vaatimuksia.

Työryhmän muodostivat Jari Sirviö Teollisuusliitosta, Metsäalan kuljetusyrittäjistä Kari Palojärvi, Metsäteollisuus ry:stä Venla Kaplas, Koneyrittäjistä Simo Jaakkola, Yksityismetsätalouden työnantajista Markus Tähkänen, Metsäkoulutus ry:stä Ville Manner sekä metsäalan perustutkintokoulutuksen järjestäjistä Tampereen seudun ammattiopiston metsäkoneenkuljetuksen osaamisalalta Mari K. Nieminen ja Hämeen ammatti-instituutin metsätalouden osaamisalalta Juha Mäkelä. Hankkeen tutkijoina toimivat Eila Lautanen ja Riitta Kilpeläinen TTS Työtehoseuran metsäkoulutuksen tutkimuksesta. Lisäksi Opetushallituksen metsäalan työelämätoimikunnan puheenjohtaja osallistui läsnäolo- ja puheoikeudella osaan kokouksista. Mietintö on jatkoa Metsäalan koulutuksen kehittämisverkoston loppuraportille ja sen on rahoittanut Metsämiesten Säätiö.

Opinnot keskitettävä työssä tarvittavaan ammattiosaamiseen

Työryhmä on käsitellyt kaikki metsäalan perustutkinnon 1.1.2024 osaamisalat, niiden laadullisen ja määrällisen tuloksellisuuden 2011–2021, havaitut pullonkaulat sekä uudistamistarpeet. Kaikkia perustutkinnon osaamisaloja ja tutkintoja koskien työryhmä pitää ensisijaisen tärkeänä tulevissa uudistuksissa keskittää opinnot tutkinnoissa kyseisessä työssä tarvittavaan keskeiseen ammattiosaamiseen.

Sekä osaamistavoitteet että ammattitaitovaatimusten määrät ovat tutkinnonuudistuksen 2024 yhteydessä kasvaneet niin, että on syytä olla huolissaan siitä, painottuuko ammattityön tekemisessä tarvittava osaaminen opinnoissa riittävästi ja kehittyvätkö opiskelijat näissä taidoissa riittävästi. Työryhmän mietintö jätetään sekä opetus- ja kulttuuriministeriölle että Opetushallitukselle otettavaksi huomioon tulevissa metsäalan ammatillisen koulutuksen uudistuksissa.

Tulokset esiteltiin 7.5.2024 Metsäkoulutus ry:n ajankohtaispäivässä. Voit tutustua tulosjulkaisuun tästä.