Ympäristö muuttuu – Liitto puolustaa jäsentensä etuja

Teollisuusliitto solmii sopimusalojensa työehtosopimukset.

Metsäteollisuus ry:n viime viikon ilmoitus lopettaa työehtosopimustoiminta voimassa olevien sopimuskausien päättyessä mekaanisessa metsäteollisuudessa ja bioteollisuudessa ei muuta edellä olevaa lähtökohtaa. Teollisuusliitto puolustaa ja ajaa jäsentensä etuja myös tulevaisuudessa.

Teollisuusliitto tekee tarvittavat selvitykset ja valmistelee ratkaisumallit sopimustoiminnan järjestämiseksi mekaanisessa metsäteollisuudessa ja bioteollisuudessa, joiden sopimuskaudet päättyvät vuoden 2021 lopussa ja vuoden 2022 helmikuussa. Selvitystyöhön ja toimenpiteiden linjaamiseen on riittävästi aikaa. Työpaikoilla voidaan elää rauhallisesti.

Mekaanisen metsäteollisuuden ja bioteollisuuden työpaikoilla ei pidä tehdä työehtosopimuksia korvaavia sopimuksia. Jos työnantaja sellaista tarjoaa, on työnantajalle syytä ilmoittaa, että Teollisuusliitto neuvottelee työehdot. Sen rinnalla kannattaa olla liittoon yhteydessä ohjeiden ja opastuksen saamiseksi.

Metsäteollisuus ry:n ilmoituksen jälkeen on entistä tärkeämpää, että työpaikoilla keskustellaan tilanteesta ja järjestäytymisen merkityksestä. Työnantajan tavoitteena on oman määräysvallan kasvattaminen ja työntekijöiden työehtojen heikentäminen.

Järjestäytymisasteen kohottaminen eli uusien jäsenten saaminen liittoon sekä uusien luottamusmiesten saaminen kaikille työpaikoille on nyt korostuneen tärkeä tavoite. Vain järjestäytymällä ja yhdessä toimimalla voimme varmistaa kohtuulliset työehdot myös tulevaisuudessa.

Jos et vielä ole liiton jäsen, liity nyt!

Jos olet jo jäsen, hanki uusia jäseniä ja vaikuta niin, että työpaikallesi valitaan luottamusmiehet marras- ja joulukuussa järjestettävissä luottamusmiesvaaleissa!