Keskustoimistolla uusi kyltti käytössä – sähkönkulutus pienenee radikaalisti

Teollisuusliiton Hakaniemessä sijaitsevan keskustoimiston katolle asennettiin eilen 8. maaliskuuta uusi valomainos. Myös Siltasaarenkadun ja John Stenbergin rannan puoleiset seinät saivat uudet kyltit.

Vuodesta 1965 palvellut Metallityöväen liiton neonvalomainos oli kiinteä osa katukuvaa. Uutisista tuttua kylttiä pidettiin myös ammattiyhdistysliikkeen symbolina.

Vanha valomainos oli kuitenkin melkoinen energiasyöppö: pahimmillaan neonputket ovat kuluttaneet sähköä jopa 7 000 wattia tunnissa. Uudet Led-teknologialla valaistut kyltit kuluttavat sähköä vain murto-osan.

Katon suuri Teollisuuskyltti kuluttaa alle 200 wattia tunnissa ja sivuseinillä olevat pienemmät kyltit yhteensä 200 wattia tunnissa, kerrotaan asennuksen suorittaneesta  Beta Neon Oy:stä. Nykyinen energiankulutus on siis vain murto-osa vanhasta.

Kylttien valaistus on päällä keskimäärin kymmenen tuntia vuorokaudessa ympäri vuoden. Nykyisellä sähkön hinnalla säästöä tulee jopa 2 400 euroa vuodessa, mikä vastaa noin 95 prosentin pudotusta. Neonputkia on pitänyt myös huoltaa kahdesti vuodessa, ledit ovat huoltovapaita.

Voit katsoa videon kyltin asentamisesta alta.