”Joka jäsenellä on oikeus kouluttautua”

– Teollisuusliiton pitää tehdä parhaansa sen eteen, että yksittäisen jäsenen kynnys lähteä opiskelemaan olisi mahdollisimman matala, sanoo Riitta Viljakainen.

Koneenhoitajana Ahlstrom-Munksjön tehtaalla Mikkelissä työskentelevä Viljakainen valittiin hiljattain liiton koulutusjaoston puheenjohtajaksi. Jaosto toimii jäsenten äänenä koulutusten suunnittelussa ja ylipäätään koulutusasioissa.

Viimeksi jaosto kokousti maaliskuussa Helsingissä. Tehtävänä oli suunnitella liiton koulutustarjontaa vuodelle 2020 ja pohtia ammatillisen koulutuksen ajankohtaisia kysymyksiä.

– Se matala kynnys oli yksi keskeinen asia ja miten saataisiin läpi sitä viestiä, että Murikkaan on joka jäsenellä oikeus mennä. Ja että ne aktiiviset kurssille menijät ottaisivat mukaan uusia.

Aina on myös syytä miettiä, onko liiton koulutustarjonta riittävästi ajan hermolla. Viljakaisen mukaan työmailla kohdataan jatkuvasti uusia haasteita, kun maailma muuttuu. Hän nostaa esimerkiksi monikieliset työpaikat.

– Kielimuuri tulee usein vastaan siinä, miten luottamushenkilöt saavat kerrottua asioita työntekijöille. Tässä koulutus voi olla apuna.

Myös esimerkiksi työpaikkojen työsuojeluvaltuutetut ovat monesti uudenlaisten tilanteiden edessä. Vaikka humalajuominen on vähentynyt, tilalle on tullut uudenlaisia päihdeongelmia.

– Huumeiden käyttö on lisääntynyt ilmiö. Se alkaa näkyä myös työpaikoilla tuoden monenlaisia ongelmia työyhteisöön. Tämä olisi hyvä huomioida työsuojeluvaltuutettujen koulutuksessa, miettii Viljakainen.

Syksymmällä koulutusjaosto aikoo paneutua vielä tarkemmin Murikan markkinointiin. Lisäksi Viljakainen rohkaisee ammattiosastoja järjestämään paikallisia koulutuksia: liiton kurssituet ovat hyvät ja koulutuksia voi räätälöidä paikallisen tarpeen mukaan.

Murikan kalenterissa on varattuna pari viikonloppua ammattiosastoja varten.

– Sinne voi lähteä tutustumaan ja koulutusta pitämään. Tulee paikka ja Näsijärven maisemat tutuksi ja saa hyvät puitteet kurssille, vinkkaa Viljakainen.