Talkootyö loppuu myös mekaanisessa metsäteollisuudessa

Teollisuusliitto hyväksyy valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan tekemät sovintoesitykset mekaanisen metsäteollisuuden ja puusepänteollisuuden sopimusaloille. Aloilla käynnissä olevat tai alkaviksi suunnitellut työtaistelutoimet lopetetaan välittömästi.

Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen korostaa, että sovintoesitys syntyi poikkeuksellisen pitkien ja vaikeiden vaiheiden jälkeen. Neuvottelujen lähtökohtana oli työnantajapuolen erittäin raskas heikennyslista nykyisiin työehtoihin.

– Nyt saavutettu sopu on parasta, mitä näissä oloissa oli satavissa. Sovintoesitys poistaa kuitenkin talkootunnit eli 24-kikytuntia sopimuksista. Niin ikään se turvaa ansioiden kasvun sopimuskaudella. Saavutimme siis kaksi keskeistä tavoitettamme ja torjuimme työnantajan tekemät huononnusesitykset. Kiitos tästä kuuluu erityisesti painostustoimiin osallistuneille jäsenillemme, Lehtonen sanoo.

Mekaaniseen metsäteollisuuteen ja puusepänteollisuuteen hyväksytyt sovintoesitykset tuovat aloille yleistä palkankorotuslinjaa myötäilevät 3,3 prosentin korotukset 25 kuukauden sopimuksissa. Palkattomista kiky-tunneista luovutaan. Työnantajille tulee kuitenkin mahdollisuus lisätä rajatusti palkallista työaikaa kolmen työpäivän verran.

Teollisuusliiton hallitus päätti sovintoesitysten hyväksymisestä yksimielisesti lauantaina ylimääräisessä kokouksessaan.

Sovun löytymisen myötä Teollisuusliitto lopettaa kaikki lakot, tukilakot ja ylityökiellot, jotka ovat voimassa tai alkamassa näillä aloilla. Samoin painostustoimista luovutaan nyt myös biotuotealalla, jossa neuvottelut Metsäteollisuuden kanssa jatkuvat.

Teollisuusliitto on nyt neuvotellut sopimukset suurimpaan osaan sopimusaloistaan. Neuvottelutulos syntyi perjantaina myös kumiteollisuuteen, mutta sitä ei ole vielä hyväksytty liiton elimissä. Suurimpia vielä avoinna olevia aloja ovat mm. lasikeraaminen teollisuus sekä metsurit.

Lisätietoja: Turja Lehtonen, 0400 535 616