Koronaohjeistus ammattiosastokoulutuksiin

Ammattiosastojen on mahdollista järjestää kursseja jälleen syksyllä 2020.
Alla on huomioon otettavia seikkoja koulutuksen järjestämisessä. Pyydämme seuraamaan ja noudattamaan tarkasti terveysviranomaisten suosituksia, ohjeita ja määräyksiä.

Koulutusjärjestelyt on syytä ottaa vakavasti, koska pandemian leviämisen estäminen on edelleen ajankohtaista. Niin kurssilaisten kuin liiton toimitsijoiden taholta tämä on myös työturvallisuuskysymys.

Tilojen väljyys ja osallistujamäärä

Tiloja varattaessa on huomioitava, että tilojen on oltava riittävän väljiä. Edelleen suositellaan 1,5–2 metrin suojaetäisyyttä liiton koulutustilaisuuksissa.

Maksimiosallistujamäärän syksyllä järjestettäville kursseille määrittelee ennen kaikkea tilat ja palveluntarjoajan mahdollisuus taata turvallinen ympäristö mahdollisen tartunnan leviämisen estämiseksi. Suositus on, että tilaisuudet olisivat maksimissaan 16 henkilön tilaisuuksia.

Mikäli on tarvetta järjestää koulusta isommalle väkimäärälle, liitto suosittelee koulutusta toteutettavaksi Teamsin välityksellä.

Hygieniakysymykset

Osallistujille on ilmoitettava näkyvästi, ettei henkilö, jolla on koronavirustartuntaan sopivia oireita tai edes flunssaoireita, saa tulla koulutustilaisuuteen tai tilaan, jossa koulutus järjestetään.

Palvelun tarjoajan on noudatettava viranomaisten voimassa olevia määräyksiä järjestäessään kurssitoimintaan liittyviä tarjoiluja.

Ammattiosastoilla ei ole näissä olosuhteissa mahdollisuutta järjestää kurssin yhteydessä ruokailua, esimerkiksi talkoilla tai muuten itsenäisesti. Ravitsemustoiminta edellyttää omavalvonta suunnitelmaa.

Tiloissa on oltava desinfiointiainetta tarjolla riittävän käsihygienian saavuttamiseksi. Käsihygieniasta huolehtimiseen on kannustettava kurssilaisia. Desinfiointiainetta on yleensä saatavilla palveluntarjoajan toimesta. Mikäli tilaisuus järjestetään ammattiosaston tiloissa, tulee siivouksesta huolehtia ennen ja jälkeen koulutustilaisuuden. Ammattiosasto hankkii myös desinfiointiaineen käsihygienian ylläpitämiseksi.

Varmuuden vuoksi kouluttavalta toimitsijalta löytyy desinfiointiainetta ja he jakavat myös kasvomaskeja.

Yön yli kursseilla osallistujat majoitetaan mahdollisuuksien mukaan yhden hengen huoneisiin.

Kimppakyydeissä on hyvä käyttää kasvomaskeja.

Seuranta

Ammattiosaston koulutuksen järjestäjänä, on seurattava viranomaispäätöksiä ja ajankohtaista valtiohallinnon tiedottamista koronavirus tilanteesta ja toimia annettujen ohjeiden mukaisesti.

Mikäli koulutustilaisuuden jälkeen ilmenee jäsenistössä sairastumista koronavirukseen, on siitä ilmoitettava viipymättä myös liiton koulutusyksikköön, [email protected] tai puhelimitse vaihteen kautta 020 774 001.

Voit ladata ohjeen tästä linkistä.