Neljä yrityskohtaista työehtosopimusta mekaaniseen metsäteollisuuteen – Isojoen Sahan lakko peruttu

Mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalalle on syntynyt neljä uutta yrityskohtaista työehtosopimusta.

Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron sekä Isojoen Saha Oy:n välillä solmittu yrityskohtainen työehtosopimus tarkoittaa sitä, että Isojoen Sahalla 24.1.2022 alkavaksi ilmoitettu lakko on peruttu. Työt jatkuvat normaalisti.

Yrityskohtaiset työehtosopimukset on solmittu myös Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron sekä Lunawood Oy:n ja Misawa Homes of Finland Oy:n välillä. Lunawood Oy:n samoin kuin Isojoen Sahan kanssa tehdyn yrityskohtaisen työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.1.2022–31.12.2024. Misawa Homes of Finland Oy:n kanssa tehdyn yrityskohtaisen työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.1.2022–31.12.2023.

Näiden lisäksi on Teollisuusliiton ja Stora Enso Oy:n välillä solmittu uusi yrityskohtainen työehtosopimus. Sopimuskausi on 21.1.2022–30.9.2024.

Työehtosopimukset takaavat työrauhan. Ne vastaavat työehdoiltaan mekaanisen metsäteollisuuden aikaisempaa työehtosopimusta ja ovat käynnissä olevalla sopimuskierroksella teollisuuteen muodostuneen palkankorotuslinjan mukaisia.