Teollisuusliitto jätti ensimmäiset lakkovaroitukset Teknologiateollisuuden työnantajat ry:lle sekä Kemianteollisuus ry:lle – Toimialakohtaiset ylityökiellot voimaan ensi yöstä alkaen

Teollisuusliitto on tänään 17.1.2023 jättänyt ensimmäiset lakkovaroitukset Teknologiateollisuuden työnantajat ry:lle sekä Kemianteollisuus ry:lle. Osapuolten väliset erimielisyydet liittyvät tulevaan palkkaratkaisuun. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto ei nähnyt vaihtoehtoja lakkovaroitusten jättämiselle. Aallon mukaan työnantaja ei suostu huomioimaan hintojen nousua palkkaratkaisun mitoittamisessa.

– Kärsivällisyytemme on loppu. Tässä vaiheessa työmarkkinakierrosta on selvää, että neuvottelemalla emme pääse eteenpäin. Ratkaisua on haettava työtaistelutoimien kautta.

– Hintojen nousu haastaa työntekijöiden mahdollisuuksia selvitä arjen menoista ja kustannuksista. Palkankorotuksia tarvitaan, koska eläminen on kallistunut. Ihmisten on tultava palkallaan toimeen, Riku Aalto toteaa.

Teollisuusliitto katsoo, etteivät palkankorotukset vaaranna Suomen vahvaa kilpailukykyä. Teollisuuden kilpailijamaissa, kuten Saksassa, on vuoden 2022 aikana tehty aiempia vuosia suurempia palkkaratkaisuja. Jo vuosikymmenen jatkunut maltillinen palkkapolitiikka yhdessä kilpailijamaiden nousevien palkkakustannusten kanssa luovat tilaa palkankorotuksille myös Suomessa.

– Teollisuusliiton palkkavaatimukset eivät vaaranna kilpailukykyä, mutta niillä turvataan talouden ostovoimaa. Kotitalouksien heikentynyt luottamus on keskeisin syy sille, miksi Suomi saattaa pian olla taantumassa. Paras tapa vahvistaa luottamusta on palkkojen korottaminen, Aalto jatkaa.

Teollisuusliiton ensimmäinen lakkovaroitus koskee 50 toimipaikkaa teknologiateollisuudessa sekä kemianteollisuudessa. Lakkovaroituksen kohteena olevissa toimipaikoissa työskentelee noin 7200 työntekijää. Toimipaikkakohtaisten lakkovaroitusten lisäksi Teollisuusliitto julistaa teknologiateollisuuden, kemian perusteollisuuden sekä muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden toimialoille ylityökiellon.

– Tarkoin rajatun lakkovaroituksen ja toimialakohtaisten ylityökieltojen tarkoituksena on varata työnantajalle viimeinen mahdollisuus sopia palkankorotuksia koskevat erimielisyydet ennen työnseisauksien laajentumista koskemaan useampaa teollisuuden yritystä sekä mahdollisesti teollisuuden ulkopuolisia toimialoja, Aalto päättää.

Työtaistelutoimien kesto sekä lakkorajat

Toimipaikkakohtaiset työnseisaukset ovat voimassa 1.2.–3.2.2023 välisellä ajalla. Tarkemmat tiedot lakon piirissä olevista toimipaikoista ja yrityksistä löytyvät Teollisuusliiton verkkosivuilta.

Teknologiateollisuuden, kemian perusteollisuuden sekä muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden toimialojen ylityökiellot ovat voimassa 18.1.–3.2.2023 välisellä ajalla. Ylityökiellot astuvat voimaan ensi yönä klo 00.00.

Ylityökielto ja toimipaikkakohtaiset työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta.

Teknologiateollisuuden sopimusalat siirtyivät sopimuksettomaan tilaan joulukuun 2022 alusta. Kemianteollisuudessa sopimukseton tila alkoi vuoden 2023 alusta. Neuvottelut Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n sekä Teollisuusliiton ja Kemianteollisuus ry:n välillä kariutuivat tuloksettomina maanantaina 16.1.2023.

Lakonalaiset toimipaikat löydät tästä linkistä

Lisätietoja:

Riku Aalto