Teollisuusliiton liittokokousvaalien alustavat tulokset selvillä

Teollisuusliiton liittokokousvaalit ovat päättyneet. Vaalien alustavat tulokset ovat seuraavat:

Sosialidemokraattien ja sitoutumattomien vaaliliiton (Yhteistyön Tekijät -vaaliliitto) ehdokkaat saivat 64,2 prosenttia annetuista äänistä. Liittokokouspaikkoja äänimäärä tuo yhteensä 289 kappaletta.

Vasemmiston ja sitoutumattomien vaaliliiton (Teollisuuden Vaikuttajat -vaaliliitto) ehdokkaat saivat 35,7 prosenttia annetuista äänistä. Liittokokouspaikkoja äänimäärä tuo yhteensä 153 kappaletta.

Keskustan ja sitoutumattomien vaaliliiton ehdokkaat saivat 0,1 prosenttia annetuista äänistä.

Äänestysprosentti liittokokousvaaleissa oli 43,2. Vaaleissa äänioikeutettuja olivat kaikki liiton työmarkkinoiden käytettävissä olevat jäsenet, joita on noin 123 000. Vaaleissa hyväksyttyjä ääniä annettiin yhteensä 53 082.

Teollisuusliiton Tampereella 22.–24.5.2023 pidettävään liittokokoukseen pyrki yli 1 500 ehdokasta. Liittokokoukseen heistä valittiin yhteensä 442.

Tuleva liittokokous valitsee Teollisuusliitolle johdon, hyväksyy liiton uudet säännöt, käsittelee ammattiosastojen tekemät esitykset sekä päättää liiton strategiasta seuraavalle liittokokouskaudelle.

Teollisuusliitolle järjestetyt vaalit olivat ensimmäiset. Metallityöväen Liitto, Teollisuusalojen ammattiliitto TEAM sekä Puuliitto yhdistyivät Teollisuusliitoksi vuonna 2017.

Liittokokousvaalien tulokset vahvistetaan 5.4., jonka jälkeen liitto tiedottaa valitut liittokokousedustajat.

Lisätietoja:

Vesa Aallosvirta