Teollisuusliitto: lakko-oikeuden rajoittamisen valmistelu oli teatteria

Työ- ja elinkeinoministeriö lähetti eilen 23.10. työtaisteluoikeuteen esitettävät rajoitukset lausuntokierrokselle. Teollisuusliitto pitää työrauhalainsäädännön uudistamista valmistelleen työryhmän työtä teatterina. Liitto katsoo, ettei valmistelu ole ollut aidosti kolmikantaista. Palkansaajien edustus työryhmässä on ollut lähinnä muodollisuus.

– Hallituksen pelikirja on selvä. Lakko-oikeuden rajoituksilla estetään työntekijöitä protestoimasta leikkauksia ja työntekijöiden oikeuksien heikennyksiä vastaan. Ensin yritetään hiljentää kriittiset äänet, sitten runnotaan suomalaiset työmarkkinat romuttavat heikennykset läpi, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto toteaa.

Työrauhalainsäädännön uudistamista valmistelleen työryhmän mietinnössä on arvioitu, että lainsäädännön uudistamisella olisi vain nimellisiä positiivisia vaikutuksia kansantaloudelle tai työllisyydelle. Aalto pitää hallituksen toimintatapaa ongelmallisena.

– Lakko-oikeuden heikentämisellä ei olla ratkaisemassa mitään todellista ongelmaa. Hallitus haluaa yksinkertaisesti rajoittaa työntekijöiden vapautta toimia. Tämä on elinkeinoelämän ja oikeiston pitkäaikainen ideologinen tavoite, Aalto kertoo.

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kritisoivat omassa tiedotteessaan 11.10. työrauhalainsäädännön valmistelua ja järjestöt jättivät eriävän mielipiteensä mietintöön. Teollisuusliito yhtyy järjestöjen kritiikkiin.

– Työryhmän työskentely on osoittanut, että työntekijäpuolen huoli ja kritiikki on ollut oikeutettua. Hallitus ei halua rakentaa ja neuvotella, vaan runnoa. Tämän näytelmän jälkeen ei muiltakaan kolmikantaisilta työryhmiltä voi odottaa mitään muuta kuin lisää sanelua. Mutta me emme aio olla hiljaa, Aalto päättää.

Lisätietoja:

Riku Aalto, 0400 711 072