Teollisuusliitto ajaa Nesteen öljynjalostamon alas – Poliittiset lakot laajenevat raskaaseen prosessiteollisuuteen

Teollisuusliitto on tänään 28.12. jättänyt ilmoitukset Kilpilahden ja Kokkolan teollisuusalueita koskevista poliittisista työtaistelutoimista. Toimet tarkoittavat teollisuusalueiden tuotantojen alasajoa. Ilmoitetut työtaistelut ovat suunnattuja Orpon ja Purran hallituksen ajamia työelämäheikennyksiä vastaan. Myös Nesteen öljynjalostamo ajetaan kokonaan alas. Teollisuusliiton puolesta Nesteen alasajoa kommentoi yhtiön pääluottamusmies Sami Ryynänen.

– Hallitus iskee politiikallaan lujaa työntekijöiden etuuksien, oikeuksien ja työehtojen ytimeen. Siksi työntekijöille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin antaa samalla mitalla takaisin. Päätös öljynjalostamon alasajosta on vastareaktio hallituksen haluttomuuteen neuvotella työntekijäpuolen kanssa.

– Toivomme, että öljynjalostuksen keskeyttäminen saa hallituksen ymmärtämään, ettei se voi asettaa koko julkisen talouden taakkaa työntekijöiden harteille. Jo nyt leikkausten seurauksena 17 000 lasta tippuu köyhyysrajan alapuolelle. Nämä ovat duunariperheiden lapsia kaikki, sanoo pääluottamusmies Ryynänen.

”Kokkolan ja Kilpilahden teollisuusalueiden alasajo on vain varoituslaukaus”

Teollisuusliitto on kuluneen syksyn ja talven aikana järjestänyt hallituksen työelämäheikennyksiä vastustavia ulosmarsseja ja työnseisauksia ympäri maata. Työtaistelutoimiin on osallistunut Teollisuusliiton sopimusaloilta jo arviolta 50 000 teollisuuden työntekijää. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo, ettei liitto aio perääntyä työelämäheikennysten edessä.

– Emme voi hyväksyä työntekijöiden työehtojen ja oikeuksien heikennyksiä. Kokkolan ja Kilpilahden teollisuusalueiden alasajo on raskas päätös, mutta sekin on vain varoituslaukaus. Lisää ja lisää työtaistelutoimia on luvassa, ellei hallitus aloita aitoa keskustelua työelämäkysymyksistä, sanoo Aalto.

Työtaistelutoimien kesto, laajuus ja lakkorajat

Ilmoitetut työtaistelutoimet ovat kahden vuorokauden mittaisia poliittisia lakkoja, jotka ajoittuvat helmikuun alkuun ajalle 1.2 – 2.2.2024. Teollisuusliitto ilmoittaa työtaistelutoimista jo tässä vaiheessa, jotta tuotannon turvalliseen alasajoon jää riittävästi aikaa. Liiton pyrkimyksenä on kaikissa tilanteissa huolehtia laitosturvallisuudesta ja välttää vahingon aiheutumista ympäristölle, laitteille ja omaisuudelle. Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta.

Tarkemmat tiedot lakkoon osallistuvista toimipaikoista löytyvät täältä.

Lisätietoja:

• puheenjohtaja Riku Aalto, 0400 711 072
  • Nesteen pääluottamusmies Sami Ryynänen, 050 458 2218
  • Kemian sektorijohtaja Toni Laiho (tiedustelut liittyen lakkorajoihin, laitosturvallisuuteen ja huoltovarmuuteen), 050 303 9272