Teollisuusliitto julistaa laajan poliittisen lakon helmikuun alkuun – ”Kannustamme kaikkia työntekijöitä osallistumaan SAK:n ja STTK:n suurmielenosoitukseen”

Teollisuusliitto on tänään 18.1. jättänyt ilmoitukset laajoista poliittisista lakoista, jotka kohdistuvat useille teollisuuden toimialoille. Teollisuusliiton lakot ovat osa SAK:n yhteistä Painava syy -kampanjaa. Kampanjalla puolustetaan työntekijöiden etuuksia, työehtoja ja oikeuksia Orpon hallituksen ajamilta työelämäheikennyksiltä. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aallon mukaan ilmoitetut lakot pysäyttävät toteutuessaan suuren osan suomalaista teollisuutta.

– Kovat toimet ovat välttämättömiä, koska järkipuhe ei näytä tehoavan. Toivottavasti lakot palauttavat hallituksen takaisin maan pinnalle. Kohtuuttomat leikkaukset ja heikennykset työntekijöiden arkeen ovat yksiselitteisesti väärin.

– Hallituksen ajamat työelämäheikennykset ovat kaikkea muuta kuin ”peruskauraa”. Pelkästään paikallisen sopimisen kokonaisuus luo Suomeen kahdet työmarkkinat, yhdet ulkomaalaisille ja toiset suomalaisille. Tätäkö todella haluamme, Aalto ihmettelee.

Hallitus on kertonut suunnittelevansa hallitusohjelman ulkopuolisia lisäsäästöjä, joista on määrä päättää keväällä hallituksen kehysriihessä. Teollisuusliiton puheenjohtaja Aalto vaatii, että pääministeri Petteri Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra kertovat etukäteen, kohdistuvatko lisäleikkaukset ja -heikennykset jälleen työntekijöihin.

– Hallitus ei voi valmistella miljardiluokan heikennyksiä sammutetuin lyhdyin. Työntekijöillä on oikeus tietää, aikooko hallitus laittaa kätensä entistä syvemmälle työntekijöiden taskuihin.

– Valtiovarainministeri Purra väitti, että Suomessa on verrokkimaihimme nähden erityisen lyhyt työviikko. Työntekijäpuolella tätä lausahdusta luetaan niin, että hallitus harkitsee myös työajan pidentämistä lainsäädännön keinoin, Aalto sanoo.

SAK ja STTK järjestävät torstaina 1.2.2024 työelämäheikennyksiä vastustavan suurmielenosoituksen Helsingissä. Teollisuusliitto kannustaa kaikkia työntekijöitä mahdollisuuksiensa mukaan osallistumaan mielenosoitukseen.

– Kannustamme kaikkia työntekijöitä osallistumaan SAK:n ja STTK:n suurmielenosoitukseen. Mitä enemmän ihmisiä on paikalla, sitä vahvemman viestin lähetämme työntekijöiden oikeuksia heikentävälle hallitukselle, Aalto päättää.

Teollisuusliiton ilmoittamat lakot järjestetään kaksipäiväisenä työnseisauksena ajalla 1.–2.2.2024. Lakkojen piirissä on noin 60 000 teollisuuden työntekijää. Lakot eivät koske hätätyötä, eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamiseksi.

Tarkemmat tiedot lakonalaisista toimipaikoista löydät tästä linkistä.

Lisätietoja:

• Puheenjohtaja Riku Aalto (haastattelut), puhelin 0400 711 072.