Teollisuusliitto julistaa uuden suurlakon helmikuulle – ”Paikallisen sopimisen kokonaisuus on työmarkkinoiden taksiuudistus”

Teollisuusliitto on tänään 2.2. jättänyt ilmoitukset laajoista poliittisista lakoista, jotka kohdistuvat useille teollisuuden toimialoille. Työnseisaukset ovat kestoltaan kolmipäiväisiä ja ne toteutetaan 14.–16.2. Lakoilla vastustetaan Orpon hallituksen työttömyysturvan ja työsuhdeturvan heikennyksiä sekä lakko-oikeuden rajoituksia ja muita työntekijöiden arkeen ja oikeuksiin kohdistuvia työelämäheikennyksiä. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aallon mukaan työtaistelutoimia on jälleen kiristettävä, koska hallitus ei edelleenkään osoita minkäänlaista tahtoa kuunnella työntekijäpuolta.

– Teollisuusliitto jatkaa lakkoruuvin kiristämistä. Emme hyväksy työntekijän suojaksi säädettyjen rakenteiden romuttamista. Hallituksen heikennyksillä ei ole mitään tekemistä työllisyyden kanssa. Kyse on puhtaasti ideologiasta, jonka elinkeinoelämä on sanellut hallituspuolueille, Aalto sanoo.

Teollisuusliiton keskeinen huoli tällä hetkellä liittyy paikallisen sopimisen kokonaisuuden aiheuttamiin muutoksiin työehtojen tasossa, valvonnassa ja työntekijöiden edustuksessa. Riku Aalto vertaa paikallisen sopimisen kokonaisuutta Juha Sipilän hallituksen epäonnistuneeseen taksiuudistukseen.

– Hallituksen ajamien työmarkkinamuutosten seurauksena heikkoihin paikallisiin sopimuksiin puuttuminen on mahdotonta. Riskit erityisesti sille, että ulkomaalainen työvoima työskentelee työehtosopimusten perälautakirjaukset alittaen, on valtava.  Uudistus on aito uhka työehtojen valvonnan ja tason sekä kaksien työmarkkinoiden syntymisen kannalta.

– Paikallisen sopimisen kokonaisuus on työmarkkinoiden oma taksiuudistus. Sen häviäjiä ovat työntekijöiden ohella kotimaiset yrittäjät, jotka eivät halua kilpailla heikoilla työehdoilla. Uudistuksen voittajat löytyvät hämäristä alihankkijoista ja paljon ulkomaalaisia työllistävistä yrityksistä, Aalto päättää.

Teollisuusliiton ilmoittamat lakot järjestetään kolmipäiväisenä työnseisauksena ajalla 14.–16.2.2024. Lakkojen piirissä on noin 60 000 teollisuuden työntekijää. Toteutuessaan ilmoitetut lakot pysäyttävät suuren osan suomalaista teollisuutta. Lakot eivät koske hätätyötä, eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamiseksi.

Tarkemmat tiedot lakonalaisista toimipaikoista löydät tästä linkistä.

Lisätietoja:

• Puheenjohtaja Riku Aalto (haastattelut), puhelin 0400 711 072.
  • Järjestöyksikön johtaja Vesa Aallosvirta (työtaistelutoimiin ja luottamusmiehiin liittyvät tiedustelut), puhelin 040 820 9026.