Industrifacket utlyser ny storstrejk i februari – ”Helheten med lokalavtal är arbetsmarknadens taxireform”

Industrifacket har i dag den 2 februari varslat om omfattande politiska strejker inom flera industribranscher. Arbetsnedläggelserna kommer att pågå i tre dagar och kommer att genomföras 14–16.2. Strejkerna är en protest mot regeringen Orpos försvagningar av utkomstskydd för arbetslösa och anställningstryggheten, inskränkningar i strejkrätten och andra försvagningar i arbetslivet som påverkar arbetstagarnas vardag och rättigheter. Enligt Industrifackets ordförande Riku Aalto måste stridsåtgärderna skärpas ytterligare, eftersom regeringen fortfarande inte visar någon som helst vilja att lyssna på arbetstagarsidan.

– Industrifacket fortsätter att skärpa strejkåtgärderna. Vi accepterar inte att strukturer som är utformade för att skydda arbetstagarna skrotas. Regeringens försvagningar har inget med sysselsättningen att göra. Det här är en ren ideologisk fråga som näringslivet har dikterat för regeringspartierna, säger Aalto.

Industrifackets centrala oro för närvarande är de förändringar i nivån på anställningsvillkoren, övervakningen och personalrepresentationen som helheten med lokalavtal orsakar. Riku Aalto jämför paketet med lokalavtal med regeringen Juha Sipiläs misslyckade taxireform.

– Till följd av de förändringar på arbetsmarknaden som regeringen driver är det omöjligt att ingripa i svaga lokalavtal. Riskerna är mycket stora för att i synnerhet utländsk arbetskraft arbetar under kollektivavtalens stupstocksskrivningar.  Reformen utgör ett verkligt hot mot kontrollen av och nivån på arbetsvillkoren och när det gäller uppkomsten av dubbla arbetsmarknader.

– Helheten med lokalavtal är arbetsmarknadens egen taxireform. Förlorarna är inte bara arbetstagarna, utan även de inhemska företagarna, som inte vill konkurrera med dåliga anställningsvillkor. Vinnarna i reformen finns bland skumma underentreprenörer och företag som sysselsätter många utlänningar, sammanfattar Aalto.

De strejker som Industrifacket varslat om genomförs som en arbetsnedläggelse under tre dagar 14–16.2.2024. Omkring 60 000 industrianställda berörs av strejkerna. Om de varslade strejkerna genomförs kommer en stor del av den finländska industrin att stanna upp. Strejkerna gäller inte nödarbete eller arbete som är nödvändigt för att trygga liv och hälsa.

Mer detaljerad information om de arbetsplatser som berörs av strejken finns här.