Teknologiateollisuuden työehtosopimusneuvottelut kariutuivat  – Työnantajan tarjoukset heikentävät työntekijöiden ostovoimaa merkittävästi

Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n väliset työehtosopimusneuvottelut ovat kariutuneet tuloksettomina. Osapuolten välinen erimielisyys liittyy palkankorotuksiin. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aallon mukaan työnantajan tarjoukset tarkoittavat työntekijöille merkittävää ostovoiman heikennystä samaan aikaan, kun tilauskannat yrityksillä ovat täynnä.

– Tavalliselle teollisuudelle työntekijälle työnantajan tarjoukset tarkoittavat sitä, että jatkossa pitäisi pärjätä vähemmällä. Kyseessä olisi tulonsiirto työntekijöiltä työnantajille. Näyttää siltä, että neuvottelemalla emme pääse tätä pidemmälle, Aalto toteaa.

Teknologiateollisuuden toimiala siirtyi sopimuksettomaan tilaan joulukuun alusta. Teollisuusliitto julisti toimialalle työtaistelutoimenpiteenä ylityökiellon, joka päättyi ennen joulua 19.12.2021. Uusia työtaistelutoimia alalle ei ole vielä julistettu.

– Teollisuusliitto kutsuu pian hallintonsa koolle. Uskon ja tiedän, että sieltä tulee vain yhdenlaisia terveisiä neuvottelijoillemme. Moni sovittelee jo lakkoliivejä ylleen, Aalto sanoo.

– Työnantajan toimintaa ei voi kuin ihmetellä. Teollisuusliitto on mitoittanut palkankorotusvaatimuksensa inflaation ja tuottavuuden kasvun mukaan, jotta työntekijät saisivat oman osuutensa yhteisestä hyvästä. Nyt näyttää siltä, että työnantaja haluaa pitää kaikki kasvun hedelmät itsellään. Se ei Teollisuusliitolle käy.

– Samaan aikaan Suomen keskeiset teollisuuden kilpailijamaat solmivat metalliteollisuudessa palkkaratkaisuja, jotka ovat suuruudeltaan sellaisia, että ne esimerkiksi ylittävät tänä syksynä Suomen metsäteollisuudessa solmitut ratkaisut. Palkankorotukset eivät vaaranna kilpailukykyämme, mutta niillä turvattaisiin talouden ostovoimaa. Nyt on palkansaajien vuoro, Aalto linjaa.