Teknologiateollisuudessa kesätöitä jopa 15 000 nuorelle

Teknologiayritykset tarjoavat tänäkin vuonna tuhansia kesätyöpaikkoja koululaisille ja opiskelijoille sekä työssäoppimis- ja harjoittelupaikkoja opiskelijoille. Teknologiateollisuuden työnantaja- ja työntekijäliitot pitävät tätä erittäin tärkeänä, sillä työelämäkokemukset vahvistavat nuorten uskoa tulevaisuuteen.

Teknologiateollisuuden tavoitteena on 15 000 kesätyöpaikkaa. Kesätyö- ja harjoittelupaikat tarjoavat nuorille mahdollisuuden kartuttaa taitojaan ja saada vahvistusta valinnoilleen. Teknologiayritykset palkkaavat noin 40 000 uutta osaajaa, heistä puolella on ammatillinen koulutus ja puolella korkeakoulututkinto.

Teknologiateollisuuden yritykset ovat vastuullisia ja ymmärtävät kesätöiden ja harjoittelun merkityksen. MyTech.fi-sivustomme Kesätyöt-osioon on jo linkitetty runsaasti yritysten kesätyö- ja harjoitteluhakuja, kertoo Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen.

Työelämäkokemusta opiskelijoille

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto muistuttaa, että Teknologiateollisuus ja Teollisuusliitto ovat työehtosopimuksen osana sopineet tutkintotavoitteiseen koulutukseen liittyvästä työharjoittelusta ja työssäoppimisesta.

– Koulutukseen liittyvä harjoittelu ja työssäoppiminen eivät vaikuta yrityksen palveluksessa olevan henkilöstön työsuhteisiin. Tämä on työpaikoilla hyvä todeta yhdessä luottamusmiehen tai työntekijöiden edustajan kanssa ennen harjoittelujakson alkamista.

Insinööriopiskelijoiden ja muiden teknologia-alojen opiskelijoiden työharjoittelu- ja kesätyöpaikat antavat tärkeää kokemusta työelämää varten.

– Jotta yritykset ja opiskelijat saisivat harjoittelusta parhaan hyödyn, on tehtävien vaativuustason vastattava opiskelujen edistymistä, toteavat puheenjohtaja Samu Salo Insinööriliitosta ja toiminnanjohtaja Heikki Kauppi Tekniikan akateemisista.

Työelämään tutustumista koululaisille

Kahden viikon kesäharjoittelua koskeva ”Tutustu työelämään ja tienaa” -ohjelma mahdollistaa myös koululaisille kokemuksia teknologiayrityksistä.

– Omakohtaisilla myönteisillä kokemuksilla on merkitystä nuoren tehdessä koulutus- ja ammattivalintojaan, korostaa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.