Ministeri Lindström: Yleissitovuuteen voidaan joutua puuttumaan

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin ja sen yli saattaa työministeri Jari Lindströmin (sin.) mukaan vaatia muitakin kuin työllisyyspoliittisia keinoja. Uutispalvelu UP:n mukaan Lindström arvioi, että käsittelyyn saatetaan ottaa myös työelämän perimmäisiä elementtejä, kuten työehtosopimusten yleissitovuus.

Lindström sanoo oman kantansa yleissitovuuteen puuttumisen olevan vielä avoin.

–Tähän asti olen hallituksessa aina puolustanut yleissitovuutta.

Ministeri esitteli näkemyksiään torstaina tiedotustilaisuudessa, jossa selvitettiin hallituksen kehysriihen työllisyyteen liittyviä päätöksiä.

TE-toimistoihin palkataan lisää henkilökuntaa. Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt 206 henkilötyövuoden lisäyksestä, sillä työttömien työnhakijoiden aktiivimalli teettää TE-toimistoille lisää työtä. Uudenmaan TE-toimiston tarve oli suurin, 100 henkilötyövuotta.

– ELY-keskukset pyysivät meiltä lisäresursseja, ja niitä me annamme, Lindström totesi.

Jatkossa katsotaan aktiivisuudeksi myös ammattiliittojen, kuntien ja kansalaisjärjestöjen järjestämät työllisyyttä edistävät palvelut, jos ne järjestetään julkisella rahoituksella ja ovat työvoimaviranomaisten hyväksymiä.

Kuva: Tiina Tenkanen