GDPR ei estä luottamusmiehen oikeutta saada tietoa

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GDPR) on astunut voimaan. Asetus parantaa yksittäisen henkilön tietosuojaa, mutta ei estä esimerkiksi luottamusmiehen tiedonsaantioikeutta.

Luottamusmiehen tiedonsaantioikeuden määrittelevät työehtosopimusmääräykset ja eri lait, joiden vastaisesti työnantaja ei voi yksipuolisesti toimia.

– Pyydämme myös ilmoittamaan liittoon, jos luottamushenkilöille tulee sellainen tilanne eteen, että työnantaja rupeaa epäämään tietojen saantia. Tapauksiin puututaan, Teollisuusliiton tietosuojavastaava Ville-Petteri Risberg sanoo Tekijä-lehdessä.

Teollisuusliitto käy työnantajaliittojen kanssa tietosuoja-asetukseen liittyvät asiat läpi neuvottelupöydissä.

Teollisuusliitto käsittelee ja säilyttää jäsentensä tietoja erittäin turvallisesti ja ehdottoman luottamuksellisesti.

Asetus koskettaa jokaista Teollisuusliiton ja Teollisuuden työttömyyskassan jäsentä, sillä se vahvistaa jokaisen henkilön tietosuojaa ja antaa mahdollisuuden tarkistaa, mitä tietoja eri rekistereihin tallennetaan.