Lehtonen: Ay-liike on kovan hyökkäyksen kohteena

Suomen Yrittäjät (SY) ovat toimitusjohtajansa johdolla käymässä poikkeuksellisen kovaa hyökkäystä ay-liikettä kohtaan, Teollisuusliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoi tilannekatsauksessaan liiton valtuuston sääntömääräisessä kokouksessa tänään Helsingissä.

– Vaikka julkisuudessa Suomen Yrittäjät kosiskelevat meitä yhteistyöhön, on puheissa ja teossa todella suuri juopa ja ristiriita. Mikäli Suomen Yrittäjät toimitusjohtaja Pentikäisen johdolla todella haluaisivat aitoa yhteistyötä kanssamme, he tekisivät jotakin aivan muuta kuin kehottaisivat jäsenyrityksiään maksamaan työntekijöidensä YTK-kassan maksun.

Lehtosen mukaan yhteistyötä tarkoittava viesti olisi esimerkiksi ollut kehotus SY:n jäsenyrityksille, että kannustavat työntekijöitään valitsemaan luottamusmiehen. Sitä voisi Lehtosen mielestä jo luonnehtia yhteistyön avaukseksi. Samalla SY:n jäsenyritykset saisivat paljon peräänkuuluttamansa paikallisen sopimisen koko kirjon käyttöönsä. Pentikäinen kuitenkin valitsi tien kaivaa itsensä syvemmälle vastakkainasettelun vallihautaan.

– Peräänkuulutan myös Etelärannan vastuuta. Ei ole heitäkään näkynyt yhteisen sopimusjärjestelmän puolustajina puheissa tai ulostuloissa. Pidän tätä todella huolestuttavana. Toivonkin hartaasti, että EK jäsenliittoineen tulee ulos kannoilla, joissa puolustetaan nykyistä sopimusjärjestelmää ja aitoa paikallista sopimista. Valitettavasti nyt tätä taistelua käy yksin vain toinen sopijaosapuoli eli Hakaniemi, Lehtonen sanoi.

Maan hallitus uhkaa jälleen palkansaajia uusilla työelämän pelisääntöjen heikentämisillä, Lehtonen kuvaili. Tällä hän tarkoitti hallituksen aikeita poistaa alle 30-vuotiaiden määräaikaisuuden syyn vaatimisen ja alle 20 hengen yritysten henkilöstön irtisanomisen helpottamista. Lehtosen mukaan näitä ja muita työelämän heikennyksiä tulee liiton vastustaa ja todeta ne syrjiviksi sekä kansainvälisten lakien vastaisiksi.

– Meidän tulee herkeämättä seurata, mitä hallitus on tekemässä ja sen mukaan määritellä tulevat toimenpiteemme. Toimia ei kannata tässä vaiheessa kiveen hakata, vaan työkalupakissa on oltava useita eri vaihtoehtoja. Riittääkö julkilausumat ja paheksunnat, vai tarvitaanko järeämpiä toimenpiteitä? Sen aika näyttää. On hyvä muistaa, että nämä hallituksen hyökkäykset eivät kohdistu vain Teollisuusliittoon ja sen jäseniin, vaan ne koskevat kaikkien liittojen jäseniä, olivat he sitten SAK:n, STTK:n tai Akavan jäsenliitoissa, Lehtonen sanoi.

Helteen linja ei ollut yllätys

Ensimmäinen varapuheenjohtaja Lehtonen sivusi tilannekatsauksessaan myös työehtosopimuskierrosta ja keskustelua valtakunnansovittelija Minna Helteen asemasta.

– Vuonna 2016 syksyllä alkoi keskustelu Suomen mallista, joka oli osa kilpailukykysopimusta. Kuten hyvin muistamme, tämä malli kariutui, mutta jo tuolloin valtakunnansovittelija Minna Helle ilmoitti sitoutuvansa malliin elementteihin.

– Syksyllä 2017 syntyi niin sanottu viennin malli, jota valtakunnansovittelija Helle oli myös ilmoittanut noudattavansa ja kertonut julkisuuteenkin, ettei hänen kauttaan saa kustannuksiltaan korkeampia sopimuksia hoidettua. Toisin sanoen työmarkkinoilla on ollut tiedossa yli 1,5 vuotta valtakunnansovittelijan linjaus TES-kierrokseen. Tämän ei siis pitäisi olla yllätys kenellekään, Lehtonen sanoi.

Helle on ilmoittanut siirtyvänsä Teknologiateollisuuden palvelukseen 1.6. alkaen. Lehtonen kommentoi asiaa niin, että ”prosessin olisi varmasti voinut hoitaa toisinkin, varsinkin aikataulun suhteen”.

– Itse en usko salaliittoteorioihin, kuten siihen, että kysymyksessä olisi ollut jokin palkintovirka. Kysymyksessä lienee Teknologiateollisuuden sisäiset asiat muun muassa toimitusjohtajan lähtöineen. Tämä ei ole mikään puolustelu, vaan kuvaus siitä, miten näen asian, Lehtonen sanoi.