Osalla Teollisuusliiton työpaikosta alkaa lakko keskiviikkona 3. lokakuuta

Teollisuusliitto on perjantaina 28.9. julistanut poliittisen lakon maan hallituksen ajamaa irtisanomislakia vastaan. Lakko on laillinen toimenpide, jolla puolustamme jokaisen työntekijän irtisanomissuojaa.

Lakko koskee erikseen päätettyjä toimipaikkoja. Toimipaikkalistaa pääset katsomaan tästä.

Lakon piirissä ovat näissä toimipaikoissa kaikki keskiviikon 3.10. kello 00.00 ja torstain 4.10. kello 00.00 välisenä aikana alkavat vuorolistan mukaiset työvuorot.

Lakko koskee kaikkia töitä katsomatta työntekijän tehtävää tai sitä, onko henkilö Teollisuusliiton jäsen vai ei.

Lakon aikana työpaikan tuotanto pysähtyy. Jos prosessi vaatii alasajoa, se tehdään ennen lakon alkamista ja palautetaan takaisin lakon päättymisen jälkeen.

Lakko on laillinen toimenpide, johon työnantaja ei voi puuttua. Työnantaja ei voi esimerkiksi estää työntekijöitä poistumasta työpaikalta, kiristää tai muuten uhkailla rangaistuksella.

Teollisuusliiton aiemmin julistama ylityökielto on edelleen toistaiseksi voimassa.

Lakkoavustus maksetaan niille työntekijöille, jotka ovat liittyneet Teollisuusliiton jäseniksi viimeistään 26.9.2018. Lue lisää lakkoavustuksesta ja muista lakkoon liittyvistä asioista täältä. Lakkoavustushakemuksen voi täyttää vasta lakon jälkeen.

Lakon aikana kannattaa seurata liiton verkkosivujen työtaistelusivua. Lakkoon liittyvistä asioista saa tarvittaessa lisätietoa työpaikan luottamusmieheltä tai liiton lakkopäivystyksestä.

Lakkopäivystyksen puhelinnumero on 020 774 1039. Päivystys on avoinna arkisin seuraavasti:

• Perjantaina 28.9. kello 18 saakka.
  • Maanantaina 1.10. kello 8.30–19
  • Tiistaina 2.10. kello 8.30–19
  • Keskiviikkona 3.10. klo 6–19
  • Torstaina 4.10. klo 8.30–17
  • Perjantaina 5.10. klo 8.30–14

Lakkoon liittyviä kysymyksiä voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen [email protected].