Strejk inleds på en del av Industrifackets arbetsplatser onsdagen 3.10

Industrifacket har fredagen 28.9 utlyst en politisk strejk som är riktad mot uppsägningslagen som regeringen driver. Strejken är en laglig åtgärd, med vilken vi försvarar alla arbetstagares uppsägningsskydd.

Strejken omfattar en del utvalda arbetsplatser. En lista på berörda verksamhetsställen hittar du här.

Strejken omfattar alla arbetsskift på de i fråga varande verksamhetsställena som enligt arbetsschemat inleds mellan onsdagen 3.10 klockan 00.00 och torsdagen 4.10 klockan 00.00.

Strejken omfattar allt arbete på arbetsplatsen och omfattar alla arbetstagare oavsett vad man arbetar med och om man hör till Industrifacket eller inte.

Under strejken stannar produktionen. Om processen måste köras ner, görs det innan strejken börjar och körs igång igen efter att strejken är slut.

En strejk är en laglig åtgärd som arbetsgivaren inte får ingripa i. Arbetsgivaren får till exempel inte försöka förhindra arbetstagare att lämna arbetsplatsen eller hota med sanktioner.

Övertidsförbudet som började 17.9 är också i kraft tillsvidare.

Strejkbidrag betalas till medlemmar vars medlemskap i Industrifacket har trätt i kraft senast den 26.9.2018. Här kan du läsa mera om strejkbidraget och andra frågor kring strejken. Du kan ansöka om strejkbidrag först efter strejken.

Håll dig uppdaterad genom att följa med förbundets strejksida på webben. Vid behov får du ytterligare information angående strejken av arbetsplatsens förtroendeman eller förbundets strejkjour.

Strejkjourens telefonnummer är 020 774 1039. Jouren är öppen vardagar enligt följande:

• Fredag 28.9 fram till klockan 18
  • Måndag 1.10 klockan 8.30–19
  • Tisdag 2.10. klockan 8.30–19
  • Onsdag 3.10 klockan 6–19
  • Torsdag 4.10 klockan 8.30–17
  • Fredag 5.10 klockan 8.30–14

Du kan också ställa frågan angående strejken per e-post på adressen [email protected].