Fem medlemmar i Industrifacket invalda i riksdagen

Industrifackets medlemmar klarade sig rätt så bra i riksdagsvalet och fem av dem valdes till riksdagsledamöter. De invalda är socialdemokraterna Niina Malm och Jukka Gustavsson, vänsterförbundets Jari Myllykoski och Johannes Yrttiaho samt sannfinländaren Jukka Mäkynen. Malm, Yrttiaho och Mäkynen valdes in i riksdagen för första gången.

SDP-kandidaten Niina Malm fick 5814 röster i Sydöstra Finlands valkrets. Malm är huvudförtroendeman på stålfabriken i Imatra och hon sitter i Industrifackets fullmäktige. Industrifackets regionombudsman i Varkaus, Timo Suhonen, samlade 3980 röster i Savolax-Karelens valkrets och såg ut att komma in, men det verkar som om han faller knappt ut efter kontrollräkning.

Jukka Gustavsson samlade 4808 röster och förnyade sitt mandat i Birkalands valkrets.

Vänsterförbundet fick in två kandidater som är medlemmar i Industrifacket. Johannes Yrttiaho, informatör för Industrifackets fackavdelning 49, fick 2623 röster i Egentliga Finlands valkrets. Jari Myllykoski förnyade sitt mandat i Satakunta valkrets, då 3997 väljare valde att lägga sin röst på honom.

Sannfinländaren Jukka Mäkynen samlade 3862 röster i  Vasa valkrets och blev invald.

Första suppleantplats innehas i sina respektive valkretsar innehas av socialdemokraterna Janne Laulumaa i Egentliga Finland (3649 röster) och Jyrki Levonen (1956) i Satakunta valkrets.

Det slutliga resultatet står klart efter kontrollräkning.

De här medlemmarna ställde upp i riksdagsvalet 2019.