Teollisuusliiton neuvottelut edenneet hitaasti

Teollisuusliiton hallitus käsitteli perjantaisessa kokouksessaan meneillään olevia työehtosopimusneuvotteluja. Liiton kaikilla neljällä sektorilla neuvotellaan parhaillaan uusista sopimuksista. Teknologiateollisuuden sopimus esimerkiksi päättyy lokakuun lopussa, monet kemiansektorin ja puutuotesektorin sopimuksista puolestaan marraskuun lopussa.

Neuvottelujen yhteinen nimittäjä on tähän mennessä ollut työnantajaliittojen erittäin kovansävyinen taktiikka. Esimerkiksi teknologiasektorin neuvotteluissa ei käytännössä ole edetty juuri lainkaan toistaiseksi. Lisäksi kaikki isot asiakysymykset, kuten työaika ja palkankorotusten taso, ovat ratkaisematta.

Teollisuusliiton hallitus kävi pitkän ja perusteellisen keskustelun neuvottelutilanteesta. Keskustelussa nousi esiin myös se, miten liitto varautuu toiminnassaan siihen mahdollisuuteen, että meneillään olevissa neuvotteluissa ei saavuteta neuvottelutulosta nykyisten sopimusten voimassaoloaikana.

Teollisuusliiton sopimuksista päättyvät tämän kuun lopussa teknologiateollisuuden, malmikaivosten, pelti- ja teollisuuseristysalan, puolustusministeriön, autokaupan kauppa- ja korjaamoalan, jalometallialan sekä huollon ja kunnossapidon sopimukset.

Osa liiton sopimusalojen työehtosopimuksista päättyy vasta ensi tammikuun lopussa. Turvetuotantoalan sopimus on voimassa lokakuun loppuun vuonna 2020.

Lisätietoja: puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072