Kyse ei ole vain kiky-tunneista – Metsäteollisuus ry:n esitykset leikkaisivat työntekijöiden tuloja 20 prosenttia

Teollisuusliiton hallitus on päättänyt, että liitto jatkaa 27.1. alkavaa mekaanisen metsäteollisuuden lakkoa viikolla. Uusi lakko alkaa siis heti kahden viikon lakon jälkeen 10.2. ja päättyy 16.2.

10.–16.2. lakko jatkuu valikoiduilla toimipaikoilla. Katso toimipaikat tästä.

Lakko laajenee, koska työnantajapuoli on täysin haluton järkeviin neuvotteluihin. Sen sijaan neuvottelupöytään on tuotu rajut heikennykset, jotka leikkaisivat työntekijöiden tuloja 20 prosentilla. Myöskään kiky-talkootunneista työnantaja ei ole valmis luopumaan.

Metsäteollisuus ry julisti sunnuntaina iltapäivällä 26.1. kolmen vuorokauden työsulun paperi-, kartonki- ja selluteollisuuteen. Tuossa julistuksessa ei ollut mukana mekaanista metsäteollisuutta.

Metsäteollisuuden panos neuvotteluissa mekaanisen metsäteollisuuden uudeksi työehtosopimukseksi on rajoittunut uhkailuun ja työsulkuun. Rakentaviin ehdotuksiin Metsäteollisuus ry:n edustajat eivät ole kyenneet, tai heillä ei ole ollut siihen lupaa.

– Meille on esitetty neuvottelupöydässä muun muassa palvelusvuosikorvauksen poistamista, sairausajan palkan leikkausta ja työajan lyhennyskorvauksen puolittamista. Niin ikään leikkauksia olisi tulossa myös arkipyhäkorvauksiin. Edelleen neuvotteluja käyvien renkien listalla ovat olleet myös talkootyötuntien teettäminen ja jäsenmaksuperinnän lopettaminen, Teollisuusliiton puutuotesektorin johtaja Jyrki Alapartanen luettelee.

Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon mukaan liitto ei katsele toimettomana Metsäteollisuus ry:n rymistelyä ja pelottelua. Liiton hallitus päätti jo lauantaina 25.1. laajoista lisävaltuuksista uusille työtaistelutoimille työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi.

Valtuudet pitävät sisällään uusien työnseisausten järjestämisen niillä liiton sopimusaloilla, joilla neuvottelut ovat vielä kesken. Lisäksi voidaan järjestää laajoja tukilakkoja kaikilla liiton toimialoilla.

Myös ylityökiellon jatkaminen on mahdollista.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Riku Aalto, 0400 711 072