Kiky-tunnit kaatoivat sovun mekaanisessa metsäteollisuudessa

Teollisuusliitto on hylännyt valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan sovintoesityksen, joka koskee Metsäteollisuuden ja Teollisuusliiton työriitaa. Keskeinen syy sovintoesityksen hylkäämiselle löytyy esitykseen sisältyvistä kiky-tunneista.

– Valtakunnansovittelijan esityksessä on palkkaratkaisun osalta hyviäkin piirteitä. Valitettavasti sovintoesityksen kiky-tunteihin liittyvät ratkaisut eivät ole meidän kannaltamme hyväksyttäviä, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoo.

Sovittelijan esityksessä kiky-tunnit poistuisivat, mutta näiden sijaan työnantajalla olisi oikeus muuttaa työnjohto-oikeudella uudenvuoden-, loppiais-, vapun-, helatorstai- ja itsenäisyyspäiväviikon lauantai sekä pääsiäisen jälkeinen lauantai säännöllisiksi työpäiviksi kolmen arkipyhäviikon osalta. Lisäksi sovintoesityksessä työntekijöiltä poistuisi arkipyhäkorvaus pitkältäperjantailta sekä helatorstailta.

– Neuvottelutilanne on hyvin vaikea, tavoitteenamme on kuitenkin saada alalle uusi sopimus mahdollisimman nopeasti. On valitettavaa, että olemme joutuneet turvatumaan työtaisteluihin, mutta tässä tilanteessa olemme kuitenkin pakotettuja käyttämään kaikkia laillisia keinoja ratkaisuun pääsemiseksi, Lehtonen jatkaa.
Teollisuusliitto on solminut käynnissä olevan neuvottelukierroksen aikana jo 20 työehtosopimusta, joiden piirissä on yli 200 000 työntekijää.

– Teollisuusliiton tie on sopimisen tie. 20 neuvoteltua sopimusta kertoo kirkkaasti sen, että meiltä löytyy kykyä, halua ja osaamista neuvotteluratkaisuihin. Ja neuvotteluratkaisua pyrimme määrätietoisesti mekaanisessa metsäteollisuudessakin hakemaan sovintoesityksen hylkäämisestä huolimatta, Lehtonen sanoo.

Mekaanista metsäteollisuutta koskevat työehtosopimusneuvottelut ovat jatkuneet yli neljä kuukautta ilman ratkaisua. Teollisuusliiton työtaistelutoimet mekaanisessa metsäteollisuudessa jatkuvat 8.3. saakka. Työtaistelutoimenpiteet koskevat mekaanista metsäteollisuutta, puusepänteollisuutta ja biotuoteteollisuutta.

Liitto ilmoittaa mahdollisista jatkotoimenpiteistä myöhempänä ajankohtana.

Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan luona seuraavan kerran sunnuntaina 16.2. kello 12.

Lisätietoja:
Turja Lehtonen, puh. 0400 535 616