Keskustelut eivät ole tuottaneet tulosta – Granon lakko toteutuu sittenkin

Teollisuusliitto aloittaa lakon Granossa maanantaina 29. kesäkuuta. Lakko kestää kaksi viikkoa. Lisäksi yritystä koskeva ylityökielto, joka on ollut voimassa jo tämän viikon, jatkuu samoin 12. heinäkuuta asti.

Syynä työtaisteluun on se, että Grano on yksipuolisesti kieltäytynyt noudattamasta media- ja painoalan yleissitovaa työehtosopimusta. Yritys ei myöskään ole tunnustanut sopimuksen mukaista luottamusmiesjärjestelmää.

Teollisuusliitto ilmoitti jo aiemmin viiden päivän lakosta Granossa. Lakko kuitenkin peruttiin hyvän tahdon eleenä, kun osapuolten välille oli saatu neuvottelukosketus valtakunnansovittelijan avustuksella.

– Valitettavasti työnantajan myönnytykset loppuivatkin sitten siihen. Emme saavuttaneet minkäänlaista etenemistä, joten uusien työtaistelutoimien aloittaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi painostaa Granoa järkeviin ratkaisuihin, Teollisuusliiton erityisalojen sektorijohtaja Marko Rosqvist sanoo.

Granossa noudatettiin aiemmin tulostusalan työehtosopimusta, jossa toisena osapuolena oli Palvelualojen ammattiliitto PAM. PAM kuitenkin luopui tänä vuonna alan sopimuksestaan ja näin myös Granon työntekijät siirtyivät kattavamman, Teollisuusliiton solmiman media- ja painoalan sopimuksen piiriin.

Grano valmistaa myös terveydenhuollon suojavarusteita. Tämä toiminta on rajattu lakon ulkopuolelle.

Sektorijohtaja Marko Rosqvist, puh. 050 303 9275