Teollisuusliiton Riku Aalto: Teknologiateollisuus ottaa loikan tuntemattomaan

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto pitää Teknologiateollisuuden ilmoitusta uudesta toimintamallistaan pyrkimyksenä murtaa työehtosopimusten yleissitovuutta.

– Alan isännät ajattelevat ilmeisesti niin, että jakamalla oman porukkansa vuohiin ja lampaisiin he samalla pystyvät sanelemaan myös yleissitovuuden kohtalon. Mainostettua ”neuvottelutoiminnan kehittämistä” tästä on kyllä vaikea löytää, ellei sellaiseksi sitten lueta isäntä- ja saneluvallan kasvattamista, Aalto kommentoi.

Teknologiateollisuus ry. ilmoitti torstaina, ettei se enää tee valtakunnallisia työehtosopimuksia. Sopimustoiminnasta vastaa jatkossa uusi yhdistys, ilmeisesti elokuusta lähtien. Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden välinen työehtosopimus päättyy marraskuussa.

– Ajatellaankohan Etelärannan palatsissa nyt niin, että syksyllä parissa kuukaudessa neuvotellaan suurimmillaan 1 600 yrityskohtaista sopimusta alan työpaikoille? Aika iso urakka on kyllä silloin edessä. Ja näitä neuvottelujahan emme silloin käy Teknologiateollisuuden kanssa, joka on lopettanut neuvottelutoimintansa, vaan suoraan yritysten kanssa, Aalto jatkaa.

Teollisuusliiton hallitus käsittelee uutta neuvottelutilannetta perjantaina. Entisen Metalliliiton ja Teknologiateollisuuden sopimukset paikallisesta sopimisesta ovat olleet mallina ja tavoitteena useille muille aloille. Juhlapuheissa on usein julistettu niiden hyvää toimivuutta ja yrityksille tuomaa liikkumavapautta.

– Työnantajaliitto ottaa nyt askeleen pimeään, jossa päätöksen vaikutuksia voi vain arvailla. Samalla se ottaa tietenkin myös vastuun seurauksista. Kannattaa esimerkiksi muistaa, että yrityskohtaisissa sopimuksissa myös työrauhasta sopiminen jää työpaikoille. Tuoko tämä muassaan samaa ennustettavuutta, mitä nykyjärjestelmä on tuonut, jää arvailujen varaan, Teollisuusliiton puheenjohtaja sanoo.

Lisätietoja:

Riku Aalto, puh. 0400 711 072