Maatalouden kausityövoimalle oma työehto-opas

Maatalouden kausityöntekijöille on valmistunut uudistettu ja tarkennettu Maatalouden kausityöntekijän työehdot 2021 -opas. Se syntyi alan työmarkkinaosapuolten sekä muiden järjestöjen yhteistyönä. Ohjeistuksen toivotaan auttavan sekä kausityöntekijöitä että työnantajia alan käytännöissä ja sopimuskiemuroissa. Opas on suomen ja ruotsin kielen lisäksi saatavana myös englanniksi, venäjäksi ja ukrainaksi käännettynä.

Tuoreet, puhtaat, laadukkaat ja kestävällä tavalla tuotetut kotimaiset marjat, hedelmät ja vihannekset kuuluvat kesäkauden herkkuhetkiin. Sadonkorjuuseen huipentuvat kauden työt ovat jo hyvässä vauhdissa marja-, hedelmä- ja vihannestiloilla.

Edellä mainitut tuotantosuunnat työllistävät viljelijöiden ja vakituisten työntekijöiden lisäksi noin 20 000 kausityöntekijää, joista osa rekrytoidaan Suomesta ja osa saapuu ulkomailta.

Alan työehdot määrittää Teollisuusliiton ja Maaseudun Työnantajaliiton solmima maaseutuelinkeinojen työehtosopimus. Työehdot ovat kaikille alan työntekijöille yhtäläiset.

– Olemme yhdessä todenneet perehdyttämistarpeen alan työpaikoilla. Tiedonpuute sekä kausityöntekijöiden että työnantajien puolella johtaa turhaan epäselviin tilanteisiin. Meidän tehtävänämme on edistää työehtojen toteutumista työpaikoilla, alan työehtosopimusosapuolia edustavat Kristel Nybondas ja Riikka Vasama sanovat.

Liitot ovat toteuttaneet oppaan yhteistyössä tuottajajärjestöjen, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liiton sekä Suonenjoen seudun marjanviljelijäin yhdistyksen kanssa.

– Toivomme, että ohjeistuksesta on apua niille kausityöntekijöille, joilla ei ole tarpeeksi tietoa työelämän pelisäännöistä, toteaa HML:n toiminnanjohtaja Miika Ilomäki.

– Lisäksi monikielinen ohjeistus on kätevä väline yrittäjille, joiden perehdyttämisvelvollisuus monikulttuurisessa ja kiivastahtisessa työympäristössä on varsin vaativa tehtävä, uskoo toiminnanjohtaja Leena Koponen SSMY:stä.

Samat tahot järjestävät 14. toukokuuta kello 10–11 kaikille marja-, hedelmä- ja vihannesaloilla toimiville työnantajille verkkoinfon, jossa esitellään uusi opas sekä vinkataan alan tärkeimmistä työehdoista.

Oppaan sisältö myös verkossa

Maatalouden kausityöntekijöille on valmistuneen Maatalouden kausityöntekijän työehdot 2021 -oppaan sisältö on julkaistu myös verkkosivuina. Sivut löytyvät suomen ja ruotsin kielen lisäksi englanniksi, venäjäksi ja ukrainaksi käännettynä.

Lisätietoja:

Riikka Vasama, sopimusasiantuntija, Teollisuusliitto, puh. 0400 484 528, [email protected]

Kristel Nybondas, toimitusjohtaja, Maaseudun Työnantajaliitto, puh. 040 142 8558, [email protected]

Miika Ilomäki, toiminnanjohtaja, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. 040 828 2017, [email protected]

Leena Koponen, toiminnanjohtaja, Suonenjoen seudun marjanviljelijäin yhdistys, [email protected]