Metsäkonealan neuvottelutulos hyväksytty

Koneyrittäjien ja Teollisuusliiton hallitukset ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen metsäkonealan työehtosopimukseksi. Sopimus on kaksivuotinen ja voimassa 1.2.2022–31.1.2024. Neuvottelutulos sopimuksesta saavutettiin 14.2.2022.

Sopimuksen mukaan palkkojen yleiskorotus on toukokuun alusta kaksi prosenttia ja toisen sopimusvuoden yleiskorotukset ovat 0,9 prosenttia huhtikuun 2023 alusta lukien ja 0,75 prosenttia lokakuun 2023 alusta lukien.

– Koneyrittäjien kannalta oli arvokasta, että työehtosopimuksessa pystyttiin epävarmassa tilanteessa sopimaan molempien sopimusvuosien palkankorotuksista ja näin luomaan ennustettavuutta alalle, joka on muutoin parhaillaan kustannuskriisissä metsäteollisuuden takoessa ennätystuloksia, toteaa Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

– Olemme tyytyväisiä sopimuksen syntymiseen vaikeassa tilanteessa. Neuvottelut sujuivat hyvässä yhteishengessä, sanoo sopimusasiantuntija Jari Sirviö Teollisuusliitosta.

Metsäkonealan työehtosopimus kattaa puunkorjuussa, koneellisissa metsänhoitotöissä, metsähakkeen tuotannossa ja metsäteollisuuden tehtaiden terminaaleissa työskentelevät työntekijät.

Sopimuksen sisällöstä voit lukea tarkemmin täältä.

Kari Lähteenmäki, 050 356 1614, Teollisuusliitto
Jari Sirviö, 0400 361 925, Teollisuusliitto