Palkkakierroksen kuudes neuvottelupäivä käynnissä kemian aloilla

Kemian alojen neuvottelut ovat parasta aikaa käynnissä. Tavoitteena on saavuttaa neuvottelutulos vuoden 2023 palkankorotuksista syyskuun 2022 loppuun mennessä. Sopimus päättyy automaattisesti 31.12.2022, mikäli ratkaisua ei saada aikaan. Työehtosopimuksessa on sovittu optio myös sille, että osapuolet voivat sopia toisin neuvotteluajasta. Mikäli ratkaisua ei saada aikaan, käynnistyy saman tien valmistelu normaaliin kierrokseen, jossa koko työehtosopimuksesta neuvotellaan.

Teollisuusliiton ja Kemianteollisuuden välisiä sopimusneuvotteluja käydään tällä hetkellä muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden, kemian perusteollisuuden sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden sopimusaloilla. Kemian sektorin muut sopimusalat seuraavat jäljempänä neuvotteluaikataulussa. Tämän päivän neuvottelu on järjestyksessään kuudes, jolloin palkkaratkaisua yritetään synnyttää tässä ristiriitaisessa tilanteessa. Viikko näyttää syntyykö epävarmaan tilanteeseen sovinto ja työrauha tulevaksi talveksi.