Teollisuusliitto irtisanoi teknologiateollisuuden työehtosopimukset – Neuvottelut vuoden 2023 palkankorotuksista päättyneet tuloksettomina

Teollisuusliitto on irtisanonut teknologiateollisuuden työntekijöitä koskevan työehtosopimuksen, malmikaivosten työehtosopimuksen sekä pelti- ja teollisuuseristysalan työehtosopimuksen. Sopimukset on irtisanottu päättymään marraskuun lopulla. Neuvottelut Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n kanssa vuoden 2023 palkankorotuksista ovat päättyneet tuloksettomina, eikä seuraavaa neuvotteluaikaa ole sovittu. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kertoo osapuolten olevan nyt poikkeuksellisen kaukana toisistaan.

– Työnantajapuolen tarjouksella ei kyetä riittävällä tavalla turvaamaan Teollisuusliiton jäsenten ostovoimaa. Työnantaja on tarjonnut teollisuuden työntekijöille vähemmän kuin sovittelija tarjosi julkiselle sektorille.

– Palkansaajat ovat kuluneen vuosikymmenen aikana huolehtineet kilpailukyvystä. Nyt on työnantajien vuoro huolehtia ostovoimasta. Teollisuuden yritysten kilpailukyky kestää palkankorotukset talouden epävarmuuksista huolimatta, Aalto sanoo.

Työnantajapuoli on vedonnut teollisuuden neuvotteluissa myös julkisen sektorin keväiseen sopimusratkaisuun. Työnantajapuolen mukaan se ei voi hyväksyä sellaista teollisuuden palkkaratkaisua, joka heikentää julkisen talouden kestävyyttä. Julkisen sektorin sopimusratkaisun ja palkkaohjelman myötä kunta- ja hyvinvointialueiden työntekijät saavat automaattisesti teollisuuden työntekijöitä suuremmat palkankorotukset.

– Tältä osin neuvotteluissa on käynyt juuri niin kuin Teollisuusliitossa pelkäsimme. Työnantaja ei suostu korottamaan teollisuuden työntekijöiden palkkoja, koska samat korotukset menevät kertoimen kanssa julkisen sektorin työntekijöille.

– Huolet julkisen sektorin palkankorotuksista eivät kuulu teollisuuden neuvottelupöytään. Me emme aio tyytyä pienempiin palkankorotuksiin vain sen takia, että ratkaisustamme hyötyy joku toinen. Suomen kilpailukyky on vahva, yritysten kannattavuus on hyvällä tasolla ja kilpailijamaissamme palkankorotukset huomioivat hintojen nousua, Aalto päättää.

Teknologiasektorin työntekijöiden sopimusten irtisanomisten myötä irtisanotut työehtosopimukset ovat kokonaisuudessaan auki. Teollisuusliitto valmistautuu nyt normaaliin tapaan neuvottelukierrokseen, jossa ammattiosastoilta pyydetään esityksiä työehtosopimuksen tavoitteiksi. Työrauhavelvoite toimialalla päättyy marraskuun lopulla.

Riku Aalto