Ammattiosastoilta yli 300 esitystä työehtosopimusten uudistamiseksi

Teollisuusliitto valmistautuu työehtosopimusneuvotteluihin monilla eri sopimusaloillaan. Useimmat Teollisuusliiton neuvottelemat työehtosopimukset olisivat olleet voimassa vielä vuoden, mikäli palkoista olisi päästy syksyn neuvotteluissa yksimielisyyteen työnantajapuolen kanssa.

Palkkaneuvotteluissa näkemysero palkankorotuksista jäi liian suureksi. Tämän seurauksena useimmat teknologia- ja kemian sektorin työehtosopimukset irtisanottiin. Teknologiateollisuuden työnantajien ja Paltan kanssa tehdyt sopimukset ovat voimassa marraskuun loppuun ja Kemianteollisuuden kanssa tehdyt sopimukset joulukuun loppuun.

Sopimusten irtisanomisten jälkeen Teollisuusliiton ammattiosastoilta pyydettiin esityksiä työehtosopimusten uudistamiseksi. Esityksiä tuli määräaikaan mennessä 322 kappaletta. Esitysten perusteella liiton sopimusalat asettavat laadullisia tavoitteita työehtosopimusneuvotteluihin. Sektorijohtokunnat kokoontuvat käsittelemään esityksiä ensi viikolla.

Työehtosopimusneuvotteluja ei ole vielä aloitettu. Kemianteollisuuden työnantajien kanssa neuvottelut alkavat marraskuun puolivälissä. Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työnantajien edustajat tapaavat 1.11. ja sopivat neuvotteluaikataulusta. Paltan kanssa neuvotteluaikataulusta sovitaan kuluvan viikon aikana.