Hermes-sovellus tarjoaa kausityöntekijöille oikeaa tietoa

Ammattiliiton ainutlaatuinen sovellus jakaa tietoa työelämän pelisäännöistä viidellä kielellä.

Teollisuusliiton toteuttama Hermes-kännykkäsovellus on julkaistu sovelluskauppoihin. Maksuton sovellus on suunnattu maa- ja metsätalouden alojen työntekijöille ja työnantajille.

Maailman mittakaavassa ainutlaatuinen sovellus tarjoaa luotettavaa tietoa työelämän pelisäännöistä ja elämisestä Suomessa. Sisältö on identtinen kaikissa viidessä kieliversioissa. Kielinä ovat englanti, ruotsi, suomi, ukraina ja venäjä.

Hermes-sovellus on helppokäyttöinen. Sovelluksen voi ladata sovelluskaupoista ja Hermes-hankkeen nettisivujen kautta osoitteesta: www.hermesapp.fi.

Hermes-hankkeen helmikuussa 2022 käynnistetty pilottivaihe koskee maaseutuelinkeinoja, kuten marja- ja eläintiloja, sekä metsä-, puutarha- ja taimitarha-aloja. Tulevina vuosina sovellus laajenee koskemaan muitakin sopimusaloja ja kieliä.

Maa- ja metsätalousalojen työnantajille kausityövoiman saatavuus on elinehto. Siksi on tärkeää, että myös työnantajat saavat oikeaa ja ajantasaista tietoa esimerkiksi työehtosopimuksen mukaisesta palkkauksesta ja muista työehdoista. Palkanmaksun lisäksi ongelmia on erilaisten työnvälittäjien perimissä laittomissa maksuissa. Kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan siitä, että saa tehdä töitä Suomessa.

Hermes-sovellus on toteutettu TYÖ2030-ohjelman työelämän innovaatiohankkeessa, jonka toteutuksesta vastaa Teollisuusliitto. Muut yhteistyökumppanit ovat Maaseudun työnantajaliitto, Yksityismetsätalouden työnantajat ry, Metsähallitus ja Siirtolaisuusinstituutti.

Tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila, Hermes-hankkeen johtaja
[email protected], puh. 040 662 1262