Kemian työehtosopimusneuvottelut katkaistu

Neuvottelut kemian teollisuuden kolmen pääsopimusalan uudesta työehtosopimuksesta on katkaistu tuloksettomina. Teollisuusliiton ja työnantajia edustavan Kemianteollisuus ry:n näkemysero palkankorotuksista oli lopulta liian suuri.

Neuvotteluja jatkettiin tänään maanantaina 16. tammikuuta, mutta lähentymistä ei osapuolten kesken tapahtunut. Teollisuusliiton sektorijohtaja Toni Laihon mukaan neuvottelutulosta yritettiin hakea viimeiseen asti monipuolisilla tavoilla, mutta yrityksestä huolimatta hyväksyttävää palkankorotustarjousta ei työnantajilta saatu.

– Yritimme olla rakentavia ja ratkaisuhakuisia koko prosessin ajan ja hakea tulosta, jonka kanssa voisimme elää horjuttamatta Suomen kilpailukykyä, Laiho toteaa.

Kemian teollisuuden kolmen pääsopimusalan työehtosopimusten voimassaolo päättyi vuodenvaihteessa. Työrauhavelvoite ei ole voimassa. Pääsopimusalat ovat kemian perusteollisuus, muovituoteteollisuus ja kemian tuoteteollisuus sekä öljy-, maakaasu ja petrokemianteollisuus.

Teknologiateollisuuden työehtosopimusneuvottelut katkaistiin jo aikaisemmin päivällä.