Teollisuusliitto jätti kolmannen lakkovaroituksen Teknologiateollisuuden työnantajat ry:lle sekä Kemianteollisuus ry:lle – Ylityökieltojen voimassaoloaikaa pidennetään

Teollisuusliitto on tänään 31.1.2023 jättänyt kolmannen lakkovaroituksen Teknologiateollisuuden työnantajat ry:lle sekä Kemianteollisuus ry:lle. Työnseisauksia laajennetaan jälleen, koska työnantajapuoli ei suostu huomioimaan hintojen nousua palkkaratkaisun mitoittamisessa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen (26.1.2023) mukaan palkansaajien reaaliansiot laskivat vuonna 2022 eniten yli 60 vuoteen.

– Palkkojen on noustava, koska hinnat ovat nousseet. Palkansaajille on luotava näkymä menetetyn ansiotason korjaamisesta. Suomen vahva kilpailukyky mahdollistaa palkkojen korottamisen työpaikkoja vaarantamatta, sanoo Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto.

Työtaistelutoimien laajuus, kesto sekä lakkorajat

Teollisuusliiton uudet lakkovaroitukset koskevat 87 toimipaikkaa teknologiateollisuudessa sekä kemianteollisuudessa. Lakkovaroituksen kohteena olevissa toimipaikoissa työskentelee noin 10 300 työntekijää. Toimipaikkakohtaiset työnseisaukset ovat voimassa 15.–17.2.2023 välisellä ajalla.

Lakkovaroitusten lisäksi Teollisuusliitto pidentää teknologiateollisuuden, kemian perusteollisuuden, muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden sopimusalojen ylityökieltojen voimassaoloa 17.2.2023 asti.

Ylityökiellot ja toimipaikkakohtaiset työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta.

Teknologiateollisuuden sopimusalat siirtyivät sopimuksettomaan tilaan joulukuun 2022 alusta. Kemianteollisuudessa sopimukseton tila alkoi vuoden 2023 alusta. Neuvottelut Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n sekä Teollisuusliiton ja Kemianteollisuus ry:n välillä kariutuivat tuloksettomina maanantaina 16.1.2023.

Tarkemmat tiedot kaikista työtaistelutoimista sekä lakon piirissä olevista toimipaikoista ja yrityksistä löytyvät tästä linkistä.

Lisätietoja:

Riku Aalto