Teknologiateollisuuden työehtosopimusneuvottelut päättyneet tuloksettomina – Palkkaratkaisua koskevat erimielisyydet edelleen poikkeuksellisen suuret

Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n väliset työehtosopimusneuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Neuvotteluita jatkettiin vielä tänään, mutta edistystä ei tapahtunut. Osapuolten erimielisyydet tulevan palkkaratkaisun osalta ovat poikkeuksellisen suuret. Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon mukaan työnantajapuoli ei tunnu ymmärtävän palkansaajien tilannetta hintojen ja lainojen korkojen noustessa.

– Palkansaajien ostovoima on viimeisen puolen vuoden aikana heikentynyt merkittävästi. Samaan aikaan teollisuuden yritykset ovat tehneet kovaa tulosta ja jakaneet ennätysosinkoja. Valitettavasti tätä ristiriitaa ei neuvottelemalla voida sovittaa. Sopimuksen syntyminen edellyttää ilmeisesti kovempia toimia, Aalto sanoo.

Teollisuudessa menee talouden epävarmuuksista huolimatta edelleen poikkeuksellisen hyvin. Yritysten kannattavuus on hyvällä tasolla ja Suomen kilpailukyky on vahva. Samaan aikaan Suomen keskeisissä kilpailijamaissa – esimerkiksi Saksassa – on sovittu melko suuristakin palkankorotuksista.

– Suomella on varaa palkankorotuksiin, koska olemme pitäneet huolta kilpailukyvystämme. Palkankorotukset eivät kilpailukykyä vaaranna, koska palkat nousevat myös kilpailijamaissamme, Aalto jatkaa.

Työrauhavelvoite teknologiateollisuuden toimialalla päättyi joulukuun alussa. Teollisuusliitto ei ole vielä julistanut toimialalle työtaistelutoimia. SAK:n hallitus on linjannut (12.12.2022) jäsenliittojensa tavoittelevan sopimusaloilleen yhteistä palkansaajien ostovoimaa turvaavaa työehtoratkaisua. Osana tätä yhteistyötä Teollisuusliitto on aloittanut järjestöllisten toimien koordinoinnin muiden liittojen kanssa.

– Leveämmät hartiat mahdollistavat työntekijöille reilumpien palkankorotusten tavoittelun. Kerromme pian, mihin toimiin olemme muiden liittojen kanssa päätyneet, Aalto päättää.

Lisätietoja:

Riku Aalto