Vaisu talouskehitys heijastuu lomautuksiin

Talouskasvu pysyttelee kuluvana vuonna nollan tuntumassa. Tuoreimmat luvut ovat kuitenkin paremmat kuin pelättiin. Teollisuustuotanto kääntyi hitaaseen laskuun. Samalla teollisuuden näkymät synkentyneet. Tilanne on tuttu: teollisuuden osalta syksyistä on usein odotettu vaikeita. Vaikeudet ovat aiemmin jääneet odotettua pienemmiksi.

Työllisyysaste on edelleen erittäin korkea, mikä selittyy pääosin työvoiman määrän kasvulla. Tilastokeskuksen mukaan kesäkuun trendiluku oli 78,6 prosenttia. Työttömyysasteen trendiluku oli kesäkuussa 7,1 prosenttia. Rakenteellinen työttömyys vaivaa edelleen rakennemuutosalueita, etenkin Pohjois-Karjalaa, Keski-Suomea ja Kaakkois-Suomea.

TEM:n mukaan lomautukset ovat lisääntyneet niin kuukausi- kuin vuositasolla. A-kassan tietojen mukaan Teollisuusliiton jäsenten työttömyysaste on laskenut touko–heinäkuussa. Heinäkuussa työttömyysaste oli enää 6,5 prosenttia, joka on selvästi vähemmän kuin alkuvuonna.

Edellisvuoteen verrattuna teollisuusliittolaisten työllisyystilanne on heikentynyt. Kokoaikaisesti lomautettujen määrä on kasvanut lähes kolmanneksen vuodessa.

Vuosi-inflaatio on hidastunut, mutta hintojen nousu vauhdittui jälleen heinäkuussa 6,5 prosenttiin.​ Myös kuukausitasolla inflaatio kiihtyi. Palkansaajien ostovoima heikentyi alkuvuoden aikana. Kuluttajahintojen nousu on kuitenkin kesän aikana pysynyt 6 prosentin tietämissä.

Elokuun 2023 talouden ja työllisyyden seuranta -diasarjan löydät tästä linkistä.

Anu-Hanna Anttila, tutkimuspäällikkö, [email protected]
Timo Eklund, erikoistutkija, [email protected]