Teollisuusliiton poliittiset työtaistelutoimet ovat laillisia – ”Toimista ei seuraa ulosmarssijoille seuraamusmaksuja”

Teollisuusliitto aloittaa tällä viikolla poliittiset työtaistelutoimet hallituksen esittämiä merkittäviä työlainsäädännön ja sosiaaliturvan heikennyksiä vastaan. Kyse on liiton toimeenpanemista laillisista poliittisista työtaistelutoimista, eikä niistä seuraa toimiin osallistujille työntekijöille seuraamuksia.

Teollisuusliiton oikeudellisen yksikön päällikkö Anna Tapio painottaa, että poliittiset työtaistelutoimet ovat täysin laillisia toimenpiteitä, jotka eivät riko työehtosopimuslain mukaista työrauhavelvollisuutta. Toimenpiteet eivät kohdistu voimassa olevaan työehtosopimukseen, vaan maan hallitukseen ja sen esittämiin lakimuutoksiin.

– Liiton toimeenpanemiin laillisiin työtaistelutoimiin osallistumisesta ei voida määrätä yksittäiselle työntekijälle seuraamusmaksuja, eikä siitä saa aiheutua hänelle muitakaan kielteisiä seuraamuksia työsuhteessa. Kyse on laillisesta ammattiyhdistystoiminnasta, johon osallistumista suojataan pakottavalla lainsäädännöllä, Tapio sanoo.

Työtaistelutoimia ei järjestetä sopimusaloilla, joilla vallitsee työehtosopimuksen mukaan absoluuttinen työrauhavelvollisuus.

Teollisuusliiton julkaisemat työtaistelutoimet alkavat lyhytkestoisina tunnin ulosmarsseina Lapin ja Oulun vaalipiireissä tiistaina 26. syyskuuta. Keskiviikkona marssitaan ulos Varsinais-Suomen ja Satakunnan vaalipiireissä. Torstaina vuorossa on ulosmarsseja Savo-Karjan vaalipiirin alueella.

Teollisuusliiton ulosmarssit ovat osa SAK:n yhteistä Painava syy -kampanjaa. Tavoitteena on puolustaa työntekijöitä hallituksen yksipuolisia heikennyksiä vastaan. Teollisuusliiton lisäksi työtaistelutoimia ja mielenilmaisuja ovat järjestämässä myös muut SAK:n suuret jäsenliitot.