Teollisuusliitto laajentaa ulosmarssejaan Hämeeseen: ”Haluamme työntekijän äänen kuuluviin”

Teollisuusliitto jatkaa poliittisia työtaistelutoimia hallituksen työelämäheikennyksiä vastaan tiistaina 10. lokakuuta. Toimenpiteet ovat lyhytkestoisia tunnin ulosmarsseja Hämeen vaalipiirissä. Toimet ovat osa SAK:n yhteistä Painava syy -kampanjaa, jonka tavoitteena on puolustaa työntekijöitä hallituksen yksipuolisia heikennysesityksiä vastaan.

– Jäseniltä tuleva viesti on yksituumainen: heikennysten ja leikkausten kohdistaminen lähes yksinomaan suomalaisen yhteiskunnan kannattelijoihin, eli työntekijöihin ei käy. Työntekijät ovat sitoutuneet ilmaisemaan mielipiteensä niin monta kertaa, että hallitus on valmis kuuntelemaan.

– Suomalainen työelämä on matkalla väärään suuntaan. Työntekijöiden mahdollisuutta neuvotella yhdessä itselleen paremmista palkoista ja työehdoista halutaan tietoisesti heikentää, sanoo Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto.

”Luottamusmiesten ohittaminen avaa tien palkkojen polkemiselle”

Hallitus vähättelee kaavailemiensa lakimuutosten vaikutusta suomalaisten työehtoihin. Teollisuusliitto on huolissaan siitä, että luottamusmiesten ohittaminen lailla paikallisissa sopimuksissa johtaa työehtojen heikentymiseen ja ulkomaisen työvoiman käyttämiseen työn polkuhinnoitteluun.

– Hallitus antaa ymmärtää, että muutokset ovat vähäisiä, mutta se ei pidä paikkansa. Tosiasiassa kyse on työehtosopimusten kattavuuden romuttamisesta ja työntekijöiden edunvalvonnan heikentämisestä työpaikoilla.

Hallituksen paikallisen sopimisen malli poistaa työnantajilta tarpeen järjestäytyä. Sen seurauksena työehtosopimusten yleissitovuus heikkenee ja mahdollisesti poistuu tulevaisuudessa. Työehdoista sopiminen siirtyy enenevässä määrin kohti yrityksiä, mikä heikentää työehtojen tasoa valtakunnallisesti.

– Jos yleissitovia työehtosopimuksia ei enää tehdä, edessä on metsäteollisuuden tie ja täysin yrityskohtainen sopiminen. Silloin vain vahvasti järjestäytyneet työpaikat saavat itselleen työehtosopimuksen. Muilla työehdot jäävät sattuman varaan, Aalto sanoo.

Teollisuusliitto noudattaa poliittisissa työtaistelutoimissa 4 päivän ilmoitusaikaa. Ulosmarssit eivät koske hätätyötä eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta. Tiistaina 10. lokakuuta toteutettavat ulosmarssit ovat tunnin mittaisia. Ulosmarsseihin osallistuvat toimipaikat sijaitsevat Hämeen vaalipiirin alueella. Toimipaikat ovat:

Aluroll – Lahti, Arcos Hydraulic – Nastola, Fokor – Forssa, Isku Interior – Lahti, Konecranes Finland – Hämeenlinna, Kumera Drives – Riihimäki, Parmarine – Forssa, Patria Land – Hämeenlinna, Raute – Nastola, Sako – Riihimäki, Sandvik Mining and Construction – Lahti ja Vesivek Tuotteet – Orimattila.

Tarkemmat tiedot ulosmarssitoimipisteistä löytyvät täältä: www.teollisuusliitto.fi/tyoelama/painavasyy. Teollisuusliitto tiedottaa uusista ulosmarsseista lisää huomenna 7.10.

Lisätietoja:

• Riku Aalto (Haastattelut)
    0400 711 072
  • Mika Häkkinen (Työtaistelutoimiin liittyvät tiedustelut, luottamusmiesten haastattelut)
    Järjestämisvastaava
    040 652 8722